Předmět: Kvalitativní a kvantitativní zpracování dat

« Zpět
Název předmětu Kvalitativní a kvantitativní zpracování dat
Kód předmětu KPR/4028
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Doulík Pavel, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zdroje dat, organizace statistických šetření, tvorba dotazníků, typy veličin, datový soubor. základní pojmy kvantitativního výzkumu (Výzkumné problémy, cíle, hypotéza, teorie, typy dat, proměnné, analýza). 2. Reliabilita, validita dotazníků. Síla testů 3. Základy popisné statistiky (deskriptivní analýza) - jednorozměrný statistický prostor + tabelární prezentace dat v tabulkovém editoru Excel dle typů veličin (frekvenční tabulka, četnosti, průměr, medián, modus, kvantily, variabilita, rozptyl, směrodatná odchylka, mezikvartilové rozpětí, míry koncentrace). Popis a typy dat - data číselná, ordinální a kategoriální, škálování 4. Grafický popis dat, histogram, sloupcový graf, sektorový graf, kvartilový graf. 5. Základy počtu pravděpodobnosti, sjednocení, průnik, náhodné veličiny, rozdělení pravděpodobnosti, distribuční funkce, normální rozdělení. 6.Rozlišení parametrických a neparametrických testovacích metod 7. týden: Dvojrozměrný statistický prostor - závislé a nezávislé proměnné 8. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - dvě kategoriální veličiny 9. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - dvě metrické veličiny 10. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - metrická a kategoriální veličin. 11.Faktorová analýza a shluková analýza. 12. Kvalitativní výzkum, případová studie, analýza dokumentů, terénní výzkum, kvalitativní experiment, zúčastněné pozorování, rozhovor 13. Metody zpracování kvalitativních dat, fixace dat, příprava dat pro analýzu, kódování, práce s časovými osami, uspořádání dat do skupin, zachycení vzorců a témat 14. Analýza kvalitativních dat, užívání metafor, faktorování, zakotvení teorie, narativní rekonstrukce

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy statistické analýzy dat získaných v kvantitativním pedagogickém výzkumu, konkrétně s typy dat a metodami jejich získávání/sběru a čištění, veličinami popisné statistiky, tabelární a grafickou prezentací dat pomocí tabulkových editorů, interpretací získaných dat, výběrovými šetřeními a statistickými rozhodovacími postupy. Dalším tématem je zpracování dat získaných v kvalitativním výzkumu, konkrétně kvalitativní výzkumné metody, metody zpracování a analýzy kvalitativních dat.
Student umí: - prezentovat statistická data tabelárně, graficky a pomocí kvantitativních ukazatelů, - používat základní rozdělení náhodných veličin, - analyzovat výběrové soubory s důrazem na aplikace ve školství, využívat tabulkový editor Excel, - správné používat odborné terminologie a symboliku, - využít komunikativních dovednosti v odborném jazyce a má osvojené prostředky grafické komunikace, - analyzovat jednorozměrný a vícerozměrný statistický prostor Způsobilosti studenta: Kompetence v oblasti základní analýzy jednorozměrného prostoru, práce s daty parametrického a neparametrického charakteru, nadále kompetence elementární matematiky, informatiky a didaktiky.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test

Docházka , Aktivní účast na seminářích. Splnění zápočtového testu (úspěšnost minimálně 70%), splnění praktických cvičení, splnění zkoušky.
Doporučená literatura
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. ISBN 978-80-262-0219-6.
  • Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, Praha, 2006. ISBN 80-7367123-9.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní