1. Zdroje dat, organizace statistických šetření, tvorba dotazníků, typy veličin, datový soubor. základní pojmy kvantitativního výzkumu (Výzkumné problémy, cíle, hypotéza, teorie, typy dat, proměnné, analýza). 2. Reliabilita, validita dotazníků. Síla testů 3. Základy popisné statistiky (deskriptivní analýza) - jednorozměrný statistický prostor + tabelární prezentace dat v tabulkovém editoru Excel dle typů veličin (frekvenční tabulka, četnosti, průměr, medián, modus, kvantily, variabilita, rozptyl, směrodatná odchylka, mezikvartilové rozpětí, míry koncentrace). Popis a typy dat - data číselná, ordinální a kategoriální, škálování 4. Grafický popis dat, histogram, sloupcový graf, sektorový graf, kvartilový graf. 5. Základy počtu pravděpodobnosti, sjednocení, průnik, náhodné veličiny, rozdělení pravděpodobnosti, distribuční funkce, normální rozdělení. 6.Rozlišení parametrických a neparametrických testovacích metod 7. týden: Dvojrozměrný statistický prostor - závislé a nezávislé proměnné 8. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - dvě kategoriální veličiny 9. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - dvě metrické veličiny 10. Analýza závislostí pro různé typy proměnných - metrická a kategoriální veličin. 11.Faktorová analýza a shluková analýza. 12. Kvalitativní výzkum, případová studie, analýza dokumentů, terénní výzkum, kvalitativní experiment, zúčastněné pozorování, rozhovor 13. Metody zpracování kvalitativních dat, fixace dat, příprava dat pro analýzu, kódování, práce s časovými osami, uspořádání dat do skupin, zachycení vzorců a témat 14. Analýza kvalitativních dat, užívání metafor, faktorování, zakotvení teorie, narativní rekonstrukce
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy statistické analýzy dat získaných v kvantitativním pedagogickém výzkumu, konkrétně s typy dat a metodami jejich získávání/sběru a čištění, veličinami popisné statistiky, tabelární a grafickou prezentací dat pomocí tabulkových editorů, interpretací získaných dat, výběrovými šetřeními a statistickými rozhodovacími postupy. Dalším tématem je zpracování dat získaných v kvalitativním výzkumu, konkrétně kvalitativní výzkumné metody, metody zpracování a analýzy kvalitativních dat.
Student umí: - prezentovat statistická data tabelárně, graficky a pomocí kvantitativních ukazatelů, - používat základní rozdělení náhodných veličin, - analyzovat výběrové soubory s důrazem na aplikace ve školství, využívat tabulkový editor Excel, - správné používat odborné terminologie a symboliku, - využít komunikativních dovednosti v odborném jazyce a má osvojené prostředky grafické komunikace, - analyzovat jednorozměrný a vícerozměrný statistický prostor Způsobilosti studenta: Kompetence v oblasti základní analýzy jednorozměrného prostoru, práce s daty parametrického a neparametrického charakteru, nadále kompetence elementární matematiky, informatiky a didaktiky.
|
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, Praha, 2006. ISBN 80-7367123-9.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
|