Vyučující
|
-
Lanková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Gerontopedagogika a její postavení v systému pedagogických disciplín - terminologická východiska. Stáří jako společenský fenomén: stárnutí a stáří, vymezení pojmu stáří, periodizace. Faktory ovlivňující aktivitu ve stáří. Funkční různorodost seniorů. Sociálně patologické jevy u seniorů. Příprava na stáří jako prevence ageismu. Problematika sociální izolace seniorů. Postavení a role seniorů v rodině a společnosti. Výchova ke stáří - proseniorská edukace. Vybrané aspekty edukace seniorů. Podpora aktivního životního programu ve stáří. Typy institucí a programů vzdělávání seniorů. Animační programy pro seniory - aktivizační a sociálně terapeutické činnosti u seniorů v ústavní péči (příklady - příprava, tvorba, realizace).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je dovést studenty ke zvládnutí základních znalostí o gerontagogice (gerontopedagogice) jako o hraniční vědní disciplíně, která se zabývá výchovou a vzděláváním stárnoucích a starých lidí. Jedná se o disciplínu multidiscilinárního charakteru, obsah předmětu tvoří témata vztahující se k výchově a vzdělávání ve stáří a ke stáří i témata sociálně orientovaná.
Student(ka): - orientuje se v systému pedagogických disciplín, - vymezuje základní terminologii spojenou s gerontopedagogikou, - dokáže charakterizovat proces stárnutí a popsat koncept úspěšného stárnutí, - popisuje rizikové faktory sociální izolace seniorů, - poukazuje na faktory ovlivňující aktivitu ve stáří a výskyt sociálně patologických jevů u seniorů, - vysvětluje význam vzdělávacích aktivit pro seniory, - uvádí možnosti vzdělávání v seniorském věku, - dokáže připravit nabídku vzdělávacích, aktivizačních a sociálně terapeutických programů pro seniory, - umí naplánovat a realizovat aktivizační program s ohledem na specifickou cílovou skupinu.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student zpracuje s využitím odborné literatury jedno z 9 navržených témat dle vlastního výběru. Seminární práci odevzdá v elektronické podobě (předpokládaný rozsah min. 5 stran).
|
Doporučená literatura
|
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: HBT, 2010.
-
LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: SPN, 1979.
-
MŰHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: PedF MU, 2004.
-
PACOVSKÝ, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990.
-
Říčan, P. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6..
|