Předmět: Metody individuální a skupinové sociální práce

« Zpět
Název předmětu Metody individuální a skupinové sociální práce
Kód předmětu KPR/4002
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valášková Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
1.Úvod do individuální sociální práce. Teoretické zdroje (humanistická psychoterapie, kognitivně behaviorální terapie, psychosociální přístup, antiopresivní přístup, terapie realitou, ekologický, systemický přístup). 2.Prvý kontakt s klientem, navázání a vytvoření vztahu, úspěšnost jednání, okolnosti k navázání kontaktu, kontrola, pomoc, objednávka, určení problému, formulace cílů, zakázka, práce v přirozeném prostředí. Vedení rozhovoru, jeho výhody a nevýhody rozhovoru, charakter, úspěšnost navázání vztahu. Posuzování lidí, zkreslení, interpersonální percepce, specifické typy klientů v sociální práci. 3.Diagnostika, její etapy, vyhledávání a podchycení sociální problematiky. Sociální anamnéza, sociální diagnóza, komplexní šetření, návštěvní služba, plán opatření, vedení dokumentace. 4.Profesionální způsoby práce: opatrování, dozor, přesvědčování, vyjasňování, doprovázení, vzdělávání, poradenství (prevence, význam a zásady poradenské práce). 5.Sociální terapie, typy socioterapeuta, klient v duševní krizi, terapeutický rozhovor, klíč k rozhovoru, konstruktivní otázky, ukončení terapie. Individuálně zaměřená intervence, specifické formy a typy intervence. 6.Alternativní techniky, mediace, probace, videotrénink interakcí. Speciální a pomocné techniky (nácvik chování, výměna rolí, konfrontace, změna perspektivy, Balintovská skupiny, koláže, ad.) 7.Náročné životní situace, vyrovnávání se s náročnými životními situacemi, odolnost, primární techniky (odvozené od přímé agrese a prostého úniku). Hranice práce s individuálními klienty syndrom vyhoření. 8.Úvod do skupinové sociální práce. Základní pojmy a znaky skupiny. Vymezení skupinové sociální práce v systému metod sociální práce. Historie skupinové práce. 9.Druhy a význam skupiny pro jedince. Svépomocné a podpůrné skupiny, terapeutické skupiny. Vývoj skupiny. Role ve skupině a v týmu. Role pracovníka ve skupině, organizace skupiny, zásady a pravidla práce ve skupině, vedení. 10.Vybrané druhy skupin a práce s nimi: Imigranti, azylanti, cizinci, etnické a národnostní menšiny, sociálně vyloučené osoby a lidé v totálních institucích, lidé s různými typy závislostí, sociokulturní aspekty komunikace. 11.Techniky skupinové sociální práce I: psychodrama, sociodrama, encounterové skupiny, arteterapie, muzikoterapie, taneční terapie, diskuse, brainstorming, kritické myšlení, simulační hry, projekty. 12.Techniky skupinové sociální práce II: Psychoterapie, streetwork, supervize.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do oblasti současné individuální a skupinové sociální práce a do její historie. Definuje teoretické zázemí (jednotlivé terapeutické směry z hlediska práce s klientem), základní pojmy při práci s klientem (vytvoření vztahu, pomoc, objednávka, kontrola, určení problému a cílů, zakázka). Jak vést rozhovor, jak posuzovat lidi (chyby interpersonální percepce, typy klientů). Charakterizuje dokumentaci o klientech (diagnostika, její etapy, anamnéza ad.) a způsoby práce, např. poradenství (prevence, význam, zásady) či sociální terapie (typy socioterapeuta, terapeutický rozhovor, konstruktivní terapie). Neopomíjí pojem intervence, techniky v sociální práce zaměřené na jedince i skupinu (nácvik chování, výměna rolí ad.). Seznamuje s náročnou životní situací a způsoby vyrovnávání se s ní, dále s pojmem odolnost, primární techniky, syndrom vyhoření. V rámci skupinové sociální práce se zaměřuje především na druhy skupin, význam, typologii, vývoj (role ve skupině a role pracovníka, zásady skupiny, vedení). Předmět se zaměřuje na různorodé typy klientů (příslušníci etnických menšin, sociálně vyloučené osoby, osoby v totálních institucích, osoby závislé). Charakterizuje techniky (psychodrama, sociodrama, arteterapie, muzikoterapie, simulační hry, streetwork apod.).
Oborové znalosti - student umí definovat pojem sociální práce a popsat její vývoj v historickém kontextu - student prokáže schopnost vysvětlit nejdůležitější pojmy a teoretické koncepty metodologie práce s klientem či klienty - student prokáže schopnost deskripce poradenství a sociální terapie
Předpoklady
Oborové dovednosti - student prokáže schopnost získat klienta, navázat s ním zdravý rozhovor, pochopit jeho objednávku a na základě kooperace kontrolovat její naplnění. - student dokáže zpracovávat informace o praktickém řešení sociálních problémů, dokáže navrhnout postup, cestu, jak ho řešit samostatně. - student se orientuje v dokumentaci o klientovi (diagnostika, anamnéza ad.)

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Hospitace

1. Účast na exkurzi dle výběru: vazební věznice, azylový dům, speciální základní škola aj. 2. Krátkodobá praktická stáž ve vybraném zařízení dle aktuální nabídky vyučujícího. Aktivní účast při nabízených aktivizačních činnostech zařízení (možnost vlastní přípravy činností, dobrovolnictví, hry, vzdělávání, výtvarné kroužky aj.) a vyplnění Listu studenta o zkušenosti se zařízením, s klienty, o pozitivech a negativech spojených s činnostmi. 3. 70 % účast na přednášce. 4. Studium studijní opory v e-learning systému Moodle a doporučené literatury.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební výchova pro pomáhající profese (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní