1.Úvod do individuální sociální práce. Teoretické zdroje (humanistická psychoterapie, kognitivně behaviorální terapie, psychosociální přístup, antiopresivní přístup, terapie realitou, ekologický, systemický přístup). 2.Prvý kontakt s klientem, navázání a vytvoření vztahu, úspěšnost jednání, okolnosti k navázání kontaktu, kontrola, pomoc, objednávka, určení problému, formulace cílů, zakázka, práce v přirozeném prostředí. Vedení rozhovoru, jeho výhody a nevýhody rozhovoru, charakter, úspěšnost navázání vztahu. Posuzování lidí, zkreslení, interpersonální percepce, specifické typy klientů v sociální práci. 3.Diagnostika, její etapy, vyhledávání a podchycení sociální problematiky. Sociální anamnéza, sociální diagnóza, komplexní šetření, návštěvní služba, plán opatření, vedení dokumentace. 4.Profesionální způsoby práce: opatrování, dozor, přesvědčování, vyjasňování, doprovázení, vzdělávání, poradenství (prevence, význam a zásady poradenské práce). 5.Sociální terapie, typy socioterapeuta, klient v duševní krizi, terapeutický rozhovor, klíč k rozhovoru, konstruktivní otázky, ukončení terapie. Individuálně zaměřená intervence, specifické formy a typy intervence. 6.Alternativní techniky, mediace, probace, videotrénink interakcí. Speciální a pomocné techniky (nácvik chování, výměna rolí, konfrontace, změna perspektivy, Balintovská skupiny, koláže, ad.) 7.Náročné životní situace, vyrovnávání se s náročnými životními situacemi, odolnost, primární techniky (odvozené od přímé agrese a prostého úniku). Hranice práce s individuálními klienty syndrom vyhoření. 8.Úvod do skupinové sociální práce. Základní pojmy a znaky skupiny. Vymezení skupinové sociální práce v systému metod sociální práce. Historie skupinové práce. 9.Druhy a význam skupiny pro jedince. Svépomocné a podpůrné skupiny, terapeutické skupiny. Vývoj skupiny. Role ve skupině a v týmu. Role pracovníka ve skupině, organizace skupiny, zásady a pravidla práce ve skupině, vedení. 10.Vybrané druhy skupin a práce s nimi: Imigranti, azylanti, cizinci, etnické a národnostní menšiny, sociálně vyloučené osoby a lidé v totálních institucích, lidé s různými typy závislostí, sociokulturní aspekty komunikace. 11.Techniky skupinové sociální práce I: psychodrama, sociodrama, encounterové skupiny, arteterapie, muzikoterapie, taneční terapie, diskuse, brainstorming, kritické myšlení, simulační hry, projekty. 12.Techniky skupinové sociální práce II: Psychoterapie, streetwork, supervize.
|
Předmět uvádí studenty do oblasti současné individuální a skupinové sociální práce a do její historie. Definuje teoretické zázemí (jednotlivé terapeutické směry z hlediska práce s klientem), základní pojmy při práci s klientem (vytvoření vztahu, pomoc, objednávka, kontrola, určení problému a cílů, zakázka). Jak vést rozhovor, jak posuzovat lidi (chyby interpersonální percepce, typy klientů). Charakterizuje dokumentaci o klientech (diagnostika, její etapy, anamnéza ad.) a způsoby práce, např. poradenství (prevence, význam, zásady) či sociální terapie (typy socioterapeuta, terapeutický rozhovor, konstruktivní terapie). Neopomíjí pojem intervence, techniky v sociální práce zaměřené na jedince i skupinu (nácvik chování, výměna rolí ad.). Seznamuje s náročnou životní situací a způsoby vyrovnávání se s ní, dále s pojmem odolnost, primární techniky, syndrom vyhoření. V rámci skupinové sociální práce se zaměřuje především na druhy skupin, význam, typologii, vývoj (role ve skupině a role pracovníka, zásady skupiny, vedení). Předmět se zaměřuje na různorodé typy klientů (příslušníci etnických menšin, sociálně vyloučené osoby, osoby v totálních institucích, osoby závislé). Charakterizuje techniky (psychodrama, sociodrama, arteterapie, muzikoterapie, simulační hry, streetwork apod.).
Oborové znalosti - student umí definovat pojem sociální práce a popsat její vývoj v historickém kontextu - student prokáže schopnost vysvětlit nejdůležitější pojmy a teoretické koncepty metodologie práce s klientem či klienty - student prokáže schopnost deskripce poradenství a sociální terapie
|