Vyučující
|
-
Maškarinec Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Etika vědecké práce - etické kodexy a zásady (AV ČR, UK, UJEP). 2. Důvody porušování etiky. 3. Vymýšlení a zkreslování/falšování výzkumných zjištění. 4. Plagiátorství. 5. Připisování spoluautorů. 6. Duplicitní/simultánní publikování. 7. Dělení publikací do více článků. 8. Recyklování textů. 9. Vzájemné (reciproční), citování spřízněných kolegů. 10. Zkreslené citování. 11. Nepřiznaný konflikt zájmů. 12. Porušování autorských práv - problémy v politologickém výzkumu (dopad GDPR). 13. Možnosti důsledného dodržování vědecké a publikační etiky v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími projevy porušování etiky ve vědeckém výzkumu v rámci humanitních a společenských věd, zejména publikační etiky. Snahou je zvýšit citlivost studentů k porušování pravidel publikační etiky, a tím přispět ke kultivaci publikačního prostředí v rámci studia. V první fázi výuky bude pozornost zaměřena na důvody, které výzkumníky vedou k porušování publikační etiky (důraz je kladen na souvislosti s aktuálně platným systémem financování a hodnocení vědy a výzkumu). V druhé fázi výuky jsou následně rozebírány nejčastěji uváděné projevy publikačně závadného jednání.
Student rozumí hlavním parametrům etiky vědecké práce. Umí správně citovat, rozlišuje citaci a parafrázi. Je si vědom úskalí recyklace textů, recipročního citování a připisování spoluautorů.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, schopnost zapojit se do diskuse na probíraná témata, aplikace poznatků na téma vlastní kvalifikační práce, absolvování závěrečného kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
HOLMEROVÁ, I. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě. Praha, 2014.
-
STÖCKELOVÁ, T. Nebezpečné známosti: o vztahu sociálních věd a společnosti. Praha, 2012.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.. Praha, Vyd. 1. Sociologické nakladatelství, 2005.
|