Vyučující
|
-
Maškarinec Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia, seznámení s literaturou a požadavky na absolvování kurzu. 2. Demokracie jako "základní" (root) koncept pro hodnocení kvality demokracie: procedurální vs. substantivní demokracie. 3. Úroveň demokracie a konceptualizace jejího měření (Freedom House, Polity IV Project atd.). 4. Vzorce demokracie: konsenzuální a většinový model demokracie (A. Lijphart) a jeho modifikace (A. Vatter). 5. Vzorce demokracie na substátní úrovni vládnutí. 6. Kvalita demokracie: dimenze kvality demokracie a konceptualizace jejich měření (L. Diamond - L. Morlino; D. Altman - A. Pérez-Li?án; D. H. Levine - J. E. Molina; A. Roberts; A. Gwiazda; M. Bühlmann et al. atd.). 7. Kvalita demokracie: makroúrovňová (institucionalistická) vs. individuální ("bottom-up") perspektiva; vstupní (input) a výstupní (output) legitimita. 8. Kvalita demokracie v zemích třetí vlny demokratizace. 9. Kvalita demokracie a konceptualizace jejího měření na substátní úrovni vládnutí. 10. Kvalita demokracie na substátní úrovni vládnutí v zemích V4. 11. Kvalita vládnutí a konceptualizace jejího měření. 12. Kvalita vládnutí na substátní úrovni vládnutí. 13. Závěrečná přednáška.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s jedním z velmi aktuálních témat politologického výzkumu - výzkumem kvality demokracie ve víceúrovňové perspektivě (tj. na národní, regionální a lokální úrovni vládnutí). S ohledem na heterogenitu výzkumného pole kvality demokracie je značná pozornost věnována i konceptuálním debatám spojeným nejen s otázkou vymezení pojmu kvality demokracie a jejích jednotlivých dimenzí, ale i vymezení samotného pojmu demokracie, který následně může výrazně ovlivňovat operacionalizaci kvality demokracie. Pozornost je věnována i souvisejícím tématům: a) měření úrovně demokracie (level of democracy); b) měření vzorců demokracie; c) měření kvality vládnutí (quality of governance).
Student umí používat odbornou terminologii. Student rozlišuje různé teoretické a metodologické přístupy užívané v současném výzkumu kvality demokracie. Student zná různá vymezení dimenzí kvality demokracie. Student se orientuje a rozlišuje odlišnosti v problematice měření úrovně demokracie, kvality demokracie a kvality vládnutí.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadováno: 1) zápočet: aktivní účast na seminářích (alespoň 75%), odevzdání seminární práce; 2) zkouška: písemná zkouška formou testu prověřuje schopnost studujícího analyzovat a interpretovat vybrané otázky kvality demokracie a kvality vládnutí na základě četby a studia odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
BERNAUER, J. ? VATTER, A. Power Diffusion and Democracy. Institutions, Deliberation and Outcomes. Cambridge, 2019. ISBN 978-1-108-48338-4.
-
LEVINE, D. H. ? MOLINA, J. E. The Quality of Democracy in Latin America. Boulder, 2011. ISBN 978-1-58826-786-3.
-
Lijphart, A. Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. New Haven, 1999. ISBN 978-030007893.
-
MAŠKARINEC, P. Kvalita demokracie v Mongolsku. 2019.
-
MUNCK, G. L. What is democracy? A reconceptualization of the quality of democracy. Democratization 23(1): 1-26. 2016.
-
ROBERTS, A. The Quality of Democracy in Eastern Europe. Public Preferences and Policy Reforms. Cambridge, 2010. ISBN 978-1-107-41757-1.
-
ROTHSTEIN, B. The Quality of Government. Corruption, Social Trust, and Inequality in International Perspective. Chicago, 2011. ISBN 9780226729572.
|