Předmět: Liberální demokracie: perspektivy a trendy

« Zpět
Název předmětu Liberální demokracie: perspektivy a trendy
Kód předmětu KPOL/N107
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maškarinec Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia, seznámení s literaturou a požadavky na absolvování kurzu. 2. Co je demokracie a co už (ještě) ne. Teoretická reflexe pojmu demokracie v historii a současnosti. 3. Demokratické transformace (R. A Dahl) a vlny demokratizace (S. P. Huntington; R. Doorenspleet). 4. Historické typy nedemokratických režimů. 5. Teorie a praxe totalitarismu a autoritarismu. 6. Přechody k demokracii v teorii a praxi, konsolidace a dekonsolidace demokracie. 7. Faktory úspěšné a neúspěšné demokratizace. 8. Moderní typy nedemokratických režimů: problémy klasifikace moderních nedemokratických režimů. 9. Hybridizace politických režimů. 10. Krize demokracie: "nespokojení demokraté" (dissatisfied democrats) a "kritičtí občané" (critical citizens). 11. Autokratizační trendy v 21. století: normativní východiska. 12. Autokratizační trendy v 21. století: způsoby měření. 13. Současné alternativy k liberálně-demokratickému modelu vládnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty jak s perspektivami, tak zejména hrozbami, před nimiž stojí ve 21. století liberálně-demokratický model vládnutí. Z těchto důvodů je kurz tematicky strukturován do pěti celků. První se věnuje samotnému vymezení demokracie a jejímu historickému vývoji. Druhý se zaměřuje na teorii a praxí nedemokratických režimů. Třetí na přechody k demokracii a konsolidaci demokracie. Čtvrtý na současné trendy v pojetí, studiu a klasifikaci nedemokratických režimů. A konečně pátý na krizi demokracie, autokratizační trendy a alternativy k liberálně-demokratickému modelu vládnutí, s nimiž se lze setkat v současném světě.
Student umí používat odbornou terminologii. Student rozlišuje jednotlivé teoretické přístupy užívané v současném výzkumu nedemokratických režimů. Student dokáže charakterizovat specifika jednotlivých typů nedemokratických režimů. Student zná různá kritéria konsolidace demokracie. Student se orientuje v problematice hybridizace politických režimů a alternativám k liberálně-demokratickému modelu vládnutí.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadováno: 1) zápočet: aktivní účast na seminářích (alespoň 75%), odevzdání seminární práce; 2) zkouška: písemná zkouška formou testu prověřuje schopnost studujícího analyzovat a interpretovat vybrané otázky liberální demokracie a obecně demokratických a nedemokratických forem vlády na základě četby a studia odborné literatury.
Doporučená literatura
  • Blokker, P. New democracies in crisis? A comparative constitutional study of the Czech Republic, Hungary, Poland, Romania and Slovakia. London, 2014.
  • CASSANI, A. ? TOMINI, L. Autocratization in post-Cold War Political Regimes. Cham, 2019.
  • HLOUŠEK, V., KOPEČEK, L. a ŠEDO, J. Politické systémy. Brno: Barrister & Principal, 2018. ISBN 978-80-7485-150-6.
  • LEVITSKY, S. ? ZIBLATT, D. How Democracies Die. What History Reveals About Our Future. New York, 2018.
  • LINZ, J. ? STEPAN, A. Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe. Baltimore, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr