Vyučující
|
-
Charvát Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Harmonogram: 1. úvodní hodina 2. transformace mediálního prostředí v průběhu času 3. socio-ekonomické a politické faktory vývoje politické komunikace 4. kolonizace politiky médii: koncept mediatizace politiky 5. tři věky politické komunikace: vývoj politické komunikace a její proměny v průběhu času 6. čtvrtý věk politické komunikace? 7. modernizace politické komunikace8. vybrané fenomény současné politické komunikace (permanentní kampaň, personalizace, amerikanizace apod.) 9. negativita v kampaních a její důsledky 10. vrtěti psem: spin doctoring a politické PR 11. politické kampaně a web 2.0 12. sociální sítě a politická komunikace 13. politická komunikace a politické kampaně v České republice 14. závěrečné kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na základní představení problematiky politické komunikace, politických kampaní a politického marketingu, a to jak v historické perspektivě, tak s ohledem na převládající současné fenomény, jakými jsou např. permanentní kampaně, negativní kampaně či metody spin-doctoringu a politického PR, a jejich dopady na politický proces i na širší veřejnost. V neposlední řadě se bude výklad věnovat využití webu 2.0 a nových médií v současné politické komunikaci.
orientace v prostředí politické komunikace a politických kampaní analýza odborného textu kritické myšlení schopnost identifikovat manipulativní a persvazivní chování v politické komunikaci
|
Předpoklady
|
Média a politika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu se vyžaduje zisk nejméně 6 bodů z 10 možných, které lze získat následujícím způsobem: 1) odevzdání 3 polemických/kritických esejů na zadané texty (kritická interpretace/odborná polemika se zadaným textem v rozsahu 2 až 3 NS), za každý esej možné získat až 2 body; 2) aktivita na přednáškách, mj. ověřující plnění četby zadaných textů na jednotlivé přednášky a orientaci v aktuálním dění v mediálně-politickém dění. Ad 1) eseje v návaznosti na následující texty: do 19/03/2023: Blumler, Jay G. a Kavanagh, Dennis: The Third Age of Political Communication: Influences and Features (http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/the_third_age_of_political_communication-_influences_and_features.pdf) do 09/04/2023: Strömbäck, Jesper - Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics (https://www.researchgate.net/publication/254096831_Four_Phases_of_Mediatization_An_Analysis_of_the_Mediatization_of_Politics) do 30/04/2023: Charvát, Jakub a Charvátová, Denisa: Hlídací pes na vodítku, aneb média v éře spin doctors (https://www.researchgate.net/publication/278848563_Hlidaci_pes_na_voditku_aneb_media_v_ere_spin_doctors)
|
Doporučená literatura
|
-
Cabada, L., Charvát, J., Stulík, O. Současná komparativní politologie: klíčové koncepty. 2015. ISBN 978-80-7380-577-7.
-
Eibl, O., Chytilek, R., Matušková, A. Teorie a metody politického marketingu. Brno, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6.
-
Gregor, M., Vejvodová, P. a kol. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000.
-
Křeček, J. Politická komunikace. Praha: GRADA.
-
LEES-MARSHMENT, Jennifer, CONLEY, Brian, ELDER, Edward, PETTITT, Robint, RAYNAULD, Vincent, TURCOTTE, André. Political marketing. Londýn, 2019. ISBN 9780815353225.
|