Předmět: Média a politika

« Zpět
Název předmětu Média a politika
Kód předmětu KPOL/KB004
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Charvát Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Harmonogram: 06/10 - úvodní hodina - vztah médií a politiky: normativní očekávání - vztah médií a politiky v proměnách času - kolonizace politiky médii: koncept mediatizace politiky - hlídací pes na vodítku aneb média v éře spin doctors 07/10 - gatekeeping a zpravodajské hodnoty - ubavit se k smrti?: bulvarizace, negativita, politainment - agenda-setting a sociální sítě - vztah médií a politiky v ČR v posledních letech - závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na základní představení problematiky vztahu médií a politiky, a to jak v teoretické a historické perspektivě, tak s ohledem na převládající současné fenomény, jakými jsou např. politické skandály, techniky spin-doctoringu a politického PR, fake news apod., a jejich dopady na politický proces i na širší veřejnost. V neposlední řadě se bude výklad věnovat využití webu 2.0 a nových médií v současné politické komunikaci. Výuka kurzu bude koncipována do podoby stručného kritického představení zadaných textů.
orientace v prostředí médií a politiky analýza odborného textu kritické myšlení schopnost identifikovat manipulativní a persvazivní chování v politické komunikaci
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Pro získání zkoušky se vyžaduje zisk nejméně 5 bodů z 10 možných, které lze získat následujícím způsobem: 1) odevzdání seminární práce v termínu do 1. 12. 2023 (rozsah cca 7 NS, nutné řádně pracovat s existující odbornou literaturou); 2) aktivní účast na přednáškách. Témata seminárních prací (vymyslet vlastní trefný název - níže uvedenou volbu uvést jako podtitul): Média a politika v (vyber): - digitální éře - éře populismu - éře sociálních sítí - době postfaktické Hodnocení kurzu: - seminární práce max. 6 bodů (obsah a původnost 3 b. + faktografická správnost a odborná terminologie 1 b. + formální náležitosti 1 b. + jazyková úroveň 1 b.) - relevantní aktivita max. 4 body - CELKEM max. 10 BODŮ výborně = 8 a více bodů velmi dobře = 6 a 7 bodů dobře = 5 bodů 4 a méně bodů = opravný písemný test (opravný test je možné absolvovat pouze v případě včasného odevzdání seminární práce) Všechny seminární práce projdou kontrolou autorské původnosti a plagiátorství. V případě plagiátorství v seminární práci bude celý kurz hodnocen "nedostatečně" (bude je tedy nutné opakovat v dalším akademickém roce).
Doporučená literatura
  • Barnett, Steven. Will a Crisis in Journalism Provoke a Crisis in Democracy?. 2002.
  • Galtung, Johan; Ruge, Mari. The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. 1965.
  • Harcup, Tony; O?Neill, Deirdre. What is News?. 2017.
  • Lippmann, W. Veřejné mínění. Praha. 2015.
  • McCombs, Maxwell. Agenda setting : nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha, 2009.
  • Postman, N. . Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2206-4.
  • Strömbäck, Jesper. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. 2008.
  • Thompson, J. B. Média a modernita. Sociální teorie médií.. Praha, 2004. ISBN 80-2460-652-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr