Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Druhá vlna a artikulace násilí na ženách jako politického problému - Susan Brownmiller - Kate Millet - Susan Griffin - Gayle Rubin 2. Intersekcionalita a problematika diskurzu o násilí na ženách - Kimberly Crenshaw: Mapping the Margins - Angela Davis - Chandra Talpade Mohanty 3. Pozdější reflexe druholnného diskurzu o násilí na ženách - Kristin Bumiller - Pilar Rodriguez Martinez - Mithu Sanyal 4. Feministická teorie násilí (nejen na ženách) - Francois Verges: A Feminist theory of violence - Elsa Dorlin: Self-defence - Philosophy of violence 5. Mezinárodní úmluvy o prevenci a potírání domácího násilí - CEDAW - Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (1979) - Zpráva z OSN konference o ženách (1995) - Istanbulská úmluva (2011)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V posledních letech se téma násilí na ženách nejen v českém veřejném prostoru stalo předmětem polarizačních sporů (viz diskuze o ratifikaci tzv. Istanbulské úmluvy, tj. Úmluvy Rady Evropy o prevenci a potírání domácího násilí a násilí na ženách). Abychom pochopili, proč se z tématu stal předmět tzv. kulturních válek, společně se podíváme na historický vývoj diskurzu o domácím násilí a násilí na ženách. To znamená, že se budeme zabývat tím, jak se z tématu domácího násilí stalo politické téma. Budeme číst jak klasické feministické texty psané v období druhé vlny feminismu, které násilí na ženách definovaly nikoliv jako problém soukromé sféry, ale jako problém politický, tak texty pozdější, které nabídly kritickou perspektivu. V neposlední řadě se pak podíváme na důležité mezinárodní dokumenty, které se snažily téma domácího násilí řešit na legislativní úrovni, a na to, jakou společenskou debatu vyvolaly.
Po absolvování kurzu budou mít studenti/ky základní představu o tom, jak se vyvíjely diskurzy a politika v oblasti domácího násilí. Studenti/ky se seznámí s klasickými texty, které byly stěžejní pro definování zmíněné problematiky a seznámí se s obsahy dokumentů, jejichž cílem je chránit oběti domácího násilí, a budou vedeni/y k tomu, a by o nich kriticky uvažovali/y. Seminář bude probíhat formou diskuze, v níž budou účastníci/e semináře zodpovědni/y za obsah debaty. Studenti/ky tak během semináře budou trénovat schopnost vyjadřování vlastní perspektivy v kontextu akademickcýh debat.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta
- Aktivní docházka - Aktivní participace v seminárních diskurzích - Čtení zadaných textů v anglickém jazyce - Zasílání otázek k zadané literatuře
|
Doporučená literatura
|
-
Edwards, Alice. Violence against Women under International Human Rights Law. Cambridge University Press, 2011.
-
Federici, S. The Great Witch-Hunt in Europe. Brooklyn, 2004.
-
Gordon, Linda. The Heroes of their Own Lives. London, 1988.
-
Pleck, Elizabeth. Domestic Tyranny. The Making American Social. 1987.
-
Susan Brownmiller. Proti naší vůli. Muži, ženy a znásilnění. In Oates-Indruchová, L.: Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon, 1998.
-
Yllö, Kersti. Political and Methodological Debates in Wife Abuse Research. London, 1988.
-
Zakaria, Rafia. Against White Feminism. London, 2022.
|