Předmět: PVK Vývoj feministického myšlení

« Zpět
Název předmětu PVK Vývoj feministického myšlení
Kód předmětu KPOL/B410
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svatoňová Eva, Ph.D.
Obsah předmětu
První vlna 1. John Stuart Mill: On Subjugation of women 2. Mary Wollstonecraft 3. Suffragetes: Seneca Falls Convention 4. Interupce: Stella Browne, Margaret Sanger Druhá vlna 5. Simone de Beauvoir: Druhé pohlaví 6. Betty Friedan 7. Kate Millet, Julliet Mitchel 8. Černý Feminismus (Combahee river manifest) + intersekcionalita (Kimberlee Crenshaú 9. Gender: Julie Delphy Třetí vlna 10. Queer teorie: Judith Butler-Gender Trouble 11. Postfeminismus: McRobbie 12. Blacklash: Susan Faludi 13. Feminismus pro 99%: Nancy Fraser (Second Wave Feminism and Neoliberalism, Manifest)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je podívat se na historický vývoj myšlení o ženských právech. Začneme klasickými texty od pol. 19. století do současnosti. Studenti budou mít přehled o všech vlnách feministického hnutí a toho, jak se vyvíjely jeho teze a jeho požadavky. Budeme se zabývat nejen tím, jak se od sebe lišil jednotlivé vlny feminismu, ale také tím, jak se od sebe lišily frakce uvnitř feministického hnutí samotného. Většina textů, které budeme číst, bude z angloamerického prostředí, ale budeme je konfrontovat se středoevropskou zkušeností.
Po absolvování kurzu budou mít studenti/ky základní představu o tom, jak se vyvíjeli diskurzy a politika v oblasti domácího násilí. Studenti/ky se seznámí s klasickými texty, které byly stěžejní pro definování zmíněné problematiky a seznámí se s obsahy dokumentů, jejichž cílem je chránit oběti domácího násilí, a budou vedeni/y k tomu, aby o nich kriticky uvažovali/y. Seminář bude probíhat formou diskuze, v níž budou účastníci/e semináře zodpovědni/y za obsah debaty. Studenti/ky tak během semináře budou trénovat schopnost vyjadřování vlastní perspektivy v kontextu akademických debat.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta

- Aktivní docházka - Aktivní participace v seminárních diskuzích - Čtení zadaných textů v anglickém jazyce - Zasílání otázek k zadané literatuře
Doporučená literatura
  • Beauvoir, Simone. Druhé pohlaví. 1949.
  • Davis, N. Y. Women and the Biological Reproduction of the Nation.. London, 1997.
  • Fauldi, Susan. Backlash. Crown Publishing Group, 1991.
  • Firestone, Shulamit. The Dialectic of Sex. 1970.
  • Mill, J. S. Poddanství žen. in Libora Oates-Inruchová (1998) Dívčí válka s ideologií. Klasické texty feministického myšlení, str. 28-37. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998.
  • Scott, J. W. Gender: A Useful Category of Historical Analysis.. The American Historical Review, 1989.
  • Teele, Dawn Lagan. Forging the Franchise: The Political Origins of the Womens Vote. Princenton University Press, 2018.
  • Wollstonecraft, M. Obhajoba ženských práv. in Libora Oates-Inruchová (1998) Dívčí válka s ideologií. Klasické texty feministického myšlení, str. 20-26. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr