Vyučující
|
-
Bláha Petr, Mgr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní přednáška. Je možná diskuse mezi historií a sociologií? 2. Marx, Weber a historická sociologie. 3. Civilizační analýza. 4. Historická sociologie a historická geografie. 5. Vznik moderního státu modernizace společnosti. 6. Sociální hnutí, třídy a národy. 7. Revoluce. 8. Demokracie. 9. Historická sociologie města. 10. Historická (kolektivní) paměť. 11. Gender. 12. Historická sociologie mezinárodních vztahů. 13. Historická sociologie v českém kontextu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s disciplínou historické sociologie v kontextu jejího vývoje a metodologických přístupů jednotlivých autorů. Důležitou složkou pak je upozornění na zásadní řešené problémy. Vedle toho je dílčím cílem poukázat na přesahy, provázanost či odlišné pohledy dalších disciplín jako jsou zejména historie a politologie.
Student umí používat odbornou terminologii. Student bude rozumět základům historické sociologie. Student se bude orientovat ve vývoji vztahu historie a sociologie. Student bude schopen využít sociologické přístupy v analýze historie a politiky. Student získá nový analytický náhled na historické procesy. Student bude umět využívat interdisciplinární sociálně vědní přístupy.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadováno odevzdání seminární práce v rozsahu 5 až 7 normostran a prezentace zadaného tématu v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
BURKE Peter. Společnost a vědění. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-2.
-
Gerard Delanty - Engin F. Isin (eds.). Handbook of historical sociology. London, 2003.
-
Jiří Šubrt (ed.). Kapitoly z historické sociologie. Teorie dlouhodobých historických procesů. Plzeň, 2007.
|