Vyučující
|
-
Charvát Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: seznámení s předmětem studia. 2. Teorie evropské integrace I: federalismus, neofunkcionalismus. 3. Teorie evropské integrace II: intergovernmentalismus, liberální intergovernmentalismus. 4. Dějiny evropské integrace I. (Evropské společenství uhlí a oceli, Evropské hospodářské společenství a Euratom; krize Společenství a tzv. Lucemburský kompromis; Schengenská dohoda; Jednotný evropský akt). 5. Dějiny evropské integrace II. (Smlouva o Evropské unii; Maastrichtská smlouva; Amsterdamská smlouva; Niceská smlouva; projekt euroústavy; Lisabonská smlouva). 6. Rozšiřování Evropské unie a specifika jednotlivých vln. 7. Politický systém Evropské unie (Komise, Rada, Parlament a další instituce a jejich vztahy). 8. Volby do Evropského parlamentu v historické a teoretické perspektivě. 9. Politiky Evropské unie. 10. Česká republika v Evropské unii. 11. Aktuální problémy evropské integrace I. (mezivládní, unijní a "komunitární" metoda integrace, otázka demokratického a legitimačního deficitu Unie a možnost zavedení transnacionálních kandidátních listin). 12. Aktuální problémy evropské integrace II. (rozšiřovací proces a otázka "absorpční kapacity" Unie, euroskepticismus, Spitzenkandidat systém, brexit, budoucí směřování integračního projektu atd.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je nejprve věnován představení teoretického rámce úvah o evropské integraci, který je následně doplněn představením vývoje evropské integrace v historické perspektivě se zvláštním zřetelem na jeho klíčové instituce, a zakončen informovanou diskusí nad aktuálními otázkami a problémy evropské integrace, vč. diskuse o možnosti jejích reforem.
Student umí používat odbornou terminologii. Student rozlišuje jednotlivé přístupy ke studiu evropské integrace. Student dokáže představit a kontextualizovat vývoj evropské integrace. Student umí představit jednotlivé instituce a jejich role v rámci systému víceúrovňového vládnutí. Student je schopen porozumět aktuálním diskusím o možnostech reformy stávajícího nastavení Evropské unie.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je vyžadována relevantní aktivita v průběhu seminářů, ústní prezentace referátu a odevzdání seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
FIALA, P. - KRUTÍLEK, O. - PITROVÁ, M. Evropská unie. Brno, 2020. ISBN 978-80-7325-4.
|