Vyučující
|
-
Charvát Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Harmonogram: 21/02 úvodní hodina 28/02 transformace mediálního prostředí v průběhu času (Cabada a kol., Současná komparativní politologie, 2015, kap. 11) 06/03 socio-ekonomické a politické faktory vývoje politické komunikace (Cabada a kol., Současná komparativní politologie, 2015, kap. 11) 13/03 tři věky politické komunikace: vývoj politické komunikace a její proměny v průběhu času (Blumler a Kavanagh, The third Age of Political Communication, in: Political Communication 16, 1999) 20/03 čtvrtý věk politické komunikace? (Blumler, The fourth age of political communication, in: Politiques de Communication 6, 2016) 27/03 modernizace politických kampaní (Norris, A Virtuous Circle, 2000) 03/04 politicko-marketingová typologie politických stran podle Lees Marshment (Lees Marshment, Komplexní politický marketing, in: Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis: Facultas Philosophica 6, 2008) 10/04 vybrané fenomény současné politické komunikace (permanentní kampaň, personalizace, amerikanizace apod.) 17/04 negativita v politických kampaních a její důsledky (Cabada a kol., Současná komparativní politologie, 2015, kap. 11) 24/04 sociální sítě a politická komunikace 01/05 státní svátek - výuka se nekoná 08/05 státní svátek - výuka se nekoná 15/05 závěrečné kolokvium - individuální konzultace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na základní představení problematiky politické komunikace, politických kampaní a politického marketingu, a to jak v historické perspektivě, tak s ohledem na převládající současné fenomény, jakými jsou např. permanentní kampaně, negativní kampaně či metody spin-doctoringu a politického PR, a jejich dopady na politický proces i na širší veřejnost. V neposlední řadě se bude výklad věnovat využití webu 2.0 a nových médií v současné politické komunikaci.
orientace v prostředí politické komunikace a politických kampaní analýza odborného textu kritické myšlení schopnost identifikovat manipulativní a persvazivní chování v politické komunikaci
|
Předpoklady
|
Média a politika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu se vyžaduje zisk nejméně 4 bodů ze 7 možných, které lze získat následujícím způsobem: 1) odevzdání 2 esejů na email jakub.charvat@ujep.cz (za každý esej možné získat 0 až 2 body, pozdní odevzdání nebo odevzdání: -3 body): - do 17/03/2024: přinesl nástup web 2.0 a sociálních sítí čtvrtý věk politické komunikace?; - do 21/04/2024: jak změnily sociální sítě charakter politické komunikace?; 2) aktivní účast na přednáškách, mj. ověřující orientaci v aktuálním dění v mediálně-politickém dění (za aktivitu možné získat až 3 body). V případě nezískání zápočtu za průběžné plnění dílčích úkolů je možné získat zápočet v písemném testu v rozsahu povinné literatury a probírané látky na přednáškách. Test bude čítat 4 otevřené otázky, za každou otázku možno získat 0 až 3 body, do hodnocení testu se rovněž započítává bodové hodnocení za eseje a aktivitu. Pro zisk zápočtu je tak nutné získat 8 bodů (z 19 možných).
|
Doporučená literatura
|
-
Cabada, L., Charvát, J., Stulík, O. Současná komparativní politologie: klíčové koncepty. 2015. ISBN 978-80-7380-577-7.
-
Eibl, O., Chytilek, R., Matušková, A. Teorie a metody politického marketingu. Brno, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6.
-
Gregor, M., Vejvodová, P. a kol. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000.
-
Křeček, J. Politická komunikace. Praha: GRADA.
-
LEES-MARSHMENT, Jennifer, CONLEY, Brian, ELDER, Edward, PETTITT, Robint, RAYNAULD, Vincent, TURCOTTE, André. Political marketing. Londýn, 2019. ISBN 9780815353225.
|