Předmět: Didaktika SV I

« Zpět
Název předmětu Didaktika SV I
Kód předmětu KPF/N043
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Oborová didaktika v systému pedagogických disciplín, vztah mezi oborovou didaktikou a obecnou didaktikou, oborová didaktika základů společenských věd; 2. Specifikum vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ; nároky na učitelovo pojetí výuky; nároky na výběr pedagogických přístupů a výchovně vzdělávacích metod; 3. Didaktická analýza vzdělávacích obsahů jednotlivých společenskovědních disciplín; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 4. Tvorba tematického celku a příprava hodiny v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 5. Zpětná vazba a metody hodnocení ve společenských vědách;

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Základním obsahem předmětu je didaktická analýza jednotlivých společenskovědních disciplín s cílem, aby studenti získali znalosti o jejich vzdělávacím obsahu, tj. o učivu a výchovně vzdělávacích cílech. Předmět je zaměřen na rozvoj kompetencí učitele, zejména kompetencí metodologických a didaktických; zároveň připravuje studenty na absolvování souvislé pedagogické praxe.
Studenti si prohloubí - představu o didaktickém uchopení jednotlivých společenskovědních disciplín - schopnosti transformovat odborné znalosti do obsahu učiva vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ na gymnáziu a vzdělávacích oborů Základy společenských věd na středních školách dle principů a strategií platných kurikulárních materiálů - dovednosti ve využívání aktivizujících metodických postupů pro naplňování očekávaných výstupů výše uvedených vzdělávacích oborů - kompetence pro vlastní tvorbu a realizaci vyučovacích jednotek a tematických celků výše uvedených vzdělávacích oborů
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Udělení zápočtu bude provedeno - na základě diskuse studenta a lektora nad návrhem projektu, nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu - na základě vypracování a prezentace projektu pro práci v hodinách OSZ a ZSV Podmínky pro udělení zápočtu: 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí přípravu vyučovací jednotky 4. student navrhne a prezentuje projekt pro práci v hodinách výchovy k občanství
Doporučená literatura
  • Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007.
  • Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2013.
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1.
  • BELZ, H. - SIEGRIST, M. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2001.
  • CANFIELD, J. - WELLS, M. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha, 1995.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha, 1994. ISBN 80-7178-083-9.
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997.
  • HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-7290-670-3.
  • KOLÁŘ, Z. - ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha, 2005.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. - MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
  • MAŇÁK, j. - JANÍK, T. - ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, R. Moderní vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • PRŮCHA, J. - MAREŠ, J. - WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 2002.
  • ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-2698-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní