Název předmětu | Didaktika SV I |
---|---|
Kód předmětu | KPF/N043 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1.Oborová didaktika v systému pedagogických disciplín, vztah mezi oborovou didaktikou a obecnou didaktikou, oborová didaktika základů společenských věd; 2. Specifikum vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ; nároky na učitelovo pojetí výuky; nároky na výběr pedagogických přístupů a výchovně vzdělávacích metod; 3. Didaktická analýza vzdělávacích obsahů jednotlivých společenskovědních disciplín; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 4. Tvorba tematického celku a příprava hodiny v rámci jednotlivých společenskovědních disciplín; 5. Zpětná vazba a metody hodnocení ve společenských vědách;
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Základním obsahem předmětu je didaktická analýza jednotlivých společenskovědních disciplín s cílem, aby studenti získali znalosti o jejich vzdělávacím obsahu, tj. o učivu a výchovně vzdělávacích cílech. Předmět je zaměřen na rozvoj kompetencí učitele, zejména kompetencí metodologických a didaktických; zároveň připravuje studenty na absolvování souvislé pedagogické praxe.
Studenti si prohloubí - představu o didaktickém uchopení jednotlivých společenskovědních disciplín - schopnosti transformovat odborné znalosti do obsahu učiva vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ na gymnáziu a vzdělávacích oborů Základy společenských věd na středních školách dle principů a strategií platných kurikulárních materiálů - dovednosti ve využívání aktivizujících metodických postupů pro naplňování očekávaných výstupů výše uvedených vzdělávacích oborů - kompetence pro vlastní tvorbu a realizaci vyučovacích jednotek a tematických celků výše uvedených vzdělávacích oborů |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Udělení zápočtu bude provedeno - na základě diskuse studenta a lektora nad návrhem projektu, nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu - na základě vypracování a prezentace projektu pro práci v hodinách OSZ a ZSV Podmínky pro udělení zápočtu: 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí přípravu vyučovací jednotky 4. student navrhne a prezentuje projekt pro práci v hodinách výchovy k občanství |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |