Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Skutečnost výchovy a filosofie výchovy 3. Výchova nebo vzdělávání? - soudobé výzvy 4. Axiologický a kognitivní rozměr výchovy a vzdělávání 5. "učit se poznávat", učit se jednat", "učit se žít společně s ostatními", "učit se být" 6. Specifické nároky na výuku jednotlivých společenských věd 7. - 11. Axiologický a kognitivní rozměr vybraných témat psychologických, vybraných témat sociologických, vybraných témat politologických, vybraných témat právních, vybraných témat filosofických, vybraných témat ekonomických 11. - 14. Specifické nároky na výuku společenskovědních témat vybraných studenty aktuálního kurzu- výstupy studentů: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je příležitostí pro hledání filosofických východisek konkrétních pedagogických přístupů, které mohou vést žáky k zaujímání určitého postoje, k obecně platným demokratickým hodnotám a principům. Studenti se pokusí o interdisciplinární pohled na základní témata jednotlivých společenských věd a o jejich pedagogickou transformaci.
Student získá tyto odborné znalosti: - dokáže vymezit filozofii výchovy, její předmět, některé otázky, jimiž se zabývá - aktivně používá odbornou terminologii pedagogickou a terminologii z filozofie výchovy a filozofie hodnot - dokáže objasnit základní výchovná dilemata a současné výzvy pro vzdělávání - dokáže interpretovat vybraná společenskovědní témata interdisciplinárně (z pohledu dvou společenskovědních disciplín) - dokáže transformovat vybraná témata do podoby vzdělávacího obsahu s akcentem na využití jejich axiologické dimenze
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
1. Příprava a zpracování jednoho z navrhovaných společenskovědních témat: student představí téma z pohledu dvou společenskovědních disciplín, provede jeho pedagogickou transformaci se zaměřením na využití jeho axiologického potenciálu. Svou představu výuky tématu bude prezentovat na semináři. 2. Esej.
|
Doporučená literatura
|
-
Učení je skryté bohatství. Zpráva UNESCO "Vzdělání pro 21. století". Praha, 1997.
-
ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha, 1994.
-
DOROTÍKOVÁ, S. Hodnoty a vzdělání. Praha, 1997.
-
HOGENOVÁ, A. - KRÁMSKÝ, D. - RYBÁK, D. (vyd.). Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha, 2010. ISBN 978-80-902125-6-6.
-
KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1997.
-
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
-
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha, 1996. ISBN 80--86005-01-1.
-
PATOČKA, J. Filosofie výchovy, in: Péče o duši I, Sebrané spisy I. Praha, 1996. ISBN 80-04-25390-3.
-
PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
|