Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu - Kdy se téma stává kontroverzním? 2. Střet životních rolí - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor 3. Jaká témata v současné společnosti lze označit jako kontroverzní? 4. Která témata občanské výchovy nebo základů společenských věd je přínosné otevírat jako témata kontroverzní? 5. Uprchlíci a azyl - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor 6. Jaké metody a formy práce jsou účinné při výuce kontroverzních témat? 7. Kontroverzní témata - diskuze - projektové vyučování 8. Je zde nějaký problém? - ukázková hodina OV/ZSV, její rozbor 9. Případové studie, práce s filmem při výuce kontroverzních témat 10. Ukázková hodina na studenty zvolené kontroverzní téma z OV/ZSV, její rozbor 11. Proč se kontroverzními tématy zabývat ve výuce občanské výchovy nebo základů společenských věd? 12. -13. Prezentace studentských projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen především na rozboru pojmu "kontroverzní témata", na interaktivním přístupu k tématům jednotlivých lekcí. Umožní studentům prostřednictvím modelových situací pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje. V rovině pedagogické představuje pro studenty příležitost rozvíjet své pedagogické dovednosti při práci s těmito tématy v hodinách občanské výchovy (OV) / základů společenských věd (ZSV). V rámci předmětu se studenti seznámí s různými formami diskuse, debaty, s problémovým a projektovým vyučováním.
Student aktivní účastí na seminářích získá: - schopnosti identifikovat kontroverzní společenská témata - schopnosti analyzovat aktuální politická a společenská témata - dovednosti pracovat s případovými studiemi - schopnosti podílet se na různých veřejných diskusích a debatách nebo je vést znalosti o problémovém a projektovém vyučování a práci s kontroverzními tématy ve výuce ZSV
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
1. student bude mít maximálně 2 absence 2. student vypracuje zadání úkolů pro absentující 3. student písemně analyzuje vybrané kontroverzní téma a provede rešerše odborné literatury a dalších zdrojů k tématu 4. student prezentuje formou powerpointové a ústní prezentace jedno z vybraných kontroverzních témat a jeho pedagogické zpracování
|
Doporučená literatura
|
-
BAUMANN, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro výuku občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
HESS, D. Contrversy in the Classroom. The Democratic Power of Discussion. vybrané kapitoly. New York - London, 2009. ISBN 0-415-96228-5.
-
JOHNSON, D. W. - JOHNSON, R. Creative Contrversy: Intellectual conflict in the classroom. Edina, 1995.
-
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha, 2004. ISBN 80--86429-35-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. - MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995.
-
MAŇÁK, j: - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
|