Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k předmětu - Co je demokracie? 2. Které hodnoty a principy jsou důležité pro současného občana demokratické společnosti? 3. Jaké základní hodnoty a principy jsou nezbytné pro současné demokracie? 4. Kdo je součástí demokratické společnosti? Kdo ji tvoří? 5. Kdo a jak řídí demokratickou společnost? 6. Proč se rozhodnout pro demokracii? 7. Které podmínky a situace přispívají k rozvoji demokratické společnosti? 8. Co ohrožuje současné demokracie (vnitřní situace) 9. Co ohrožuje současné demokracie? (mezinárodní situace) 10. - 11. Jak současné demokracie ovlivňují svět a jak svět formuje podobu současných demokracií? 12. Demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů 14. Závěr a evaluace předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen především na rozboru pojmu demokracie, na interaktivním přístupu k problémům demokratické společnosti, základním hodnotám a principům. Umožní studentům prostřednictvím modelových situací pracovat s názorovou diverzitou, formovat a formulovat vlastní postoje. V rovině pedagogické představuje pro studenty příležitost rozvíjet své pedagogické dovednosti budoucích učitelů při práci s těmito tématy při výchově k občanství a základech společenských věd.
student získá tyto odborné znalosti - dokáže charakterizovat základní pojmy tématu - umí aktivně používat odpovídající odbornou terminologii - dokáže objasnit a na příkladech doložit základní principy a hodnoty demokratické společnosti - dokáže vysvětlit a na příkladech doložit význam současných demokracií pro jedince, společnost, ve světě dokáže analyzovat a reflektovat prezentované pedagogické přístupy k jednotlivým tématům
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Podmínky pro udělení zápočtu: 1. student bude mít maximálně 2 absence 2. student vypracuje zadání úkolů pro absentující 3. student vypracuje esej, prezentuje téma na semináři a předloží portfolio vedené v průběhu předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
ARON, R. Demokracie a totalitarismus. Praha, 1993.
-
DVOŘÁKOVÁ, V. - KUNC, J. Přechody k demokracii. Praha, 1994.
-
FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Rybka Publisher, 2002. ISBN 80-86182-27-4.
-
HEYWOOD, A. Politologie. Plzeň, 2008. ISBN 978-7380-115-1.
-
HUNTINGTON, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
HUNTINGTON, S. P. Třetí vlna. Demokracie na sklonku 20. století. Brno, 2008.
-
KOHÁK, E. Průvodce po demokracii. Praha, 2002. ISBN 80-86429-03-2.
-
KUNC, J. (vyd.). Demokracie a ústavnost. Praha, 1999. ISBN 80-7184-868-9.
-
NOVÁK, M. Jakou demokracii pro nové demokracie. Konsenzuální model, efektivita a kulturně homogenní země. Brno, 2001.
|