Předmět: Etické předpoklady výchovy

« Zpět
Název předmětu Etické předpoklady výchovy
Kód předmětu KPF/N031
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bláha Petr, Mgr. Ph.D.
  • Hoblík Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) pojetí výchovy v klasickém období řecké filosofie (Aristotelés, Platón) 2) renesanční uvažování o výchově na příkladu napětí mezi přístupem Montaigneho a Bacona 3) Komenského pojetí vševýchovy s ohledem na jeho inspirativní zdroje 4) porovnání uvažování o výchově v rámci celkového filosofického kontextu u Locka a Rousseaua 5) etické předpoklady akcentace výchovy v období německé klasické filosofie (Kant, Fichte) 6) Pestalozziho pedagogika a její filosofické opodstatnění a následný vliv 7) sociálně reformní aspekty zdůrazňování výchovy v I. pol. 19. století (Owen, Fourier, Cabet) 8) reflexe výchovy ve společensko-kritických ohledech etických předpokladů uvažování Tolstého a Nietzscheho 9) pozitivismem ovlivněné chápání výchovy u Spencera 10) psychoanalýza a výchova (Freud, Jung) 11) výchova v rámci uvažování o její roli v demokraticky uspořádané společnosti (Russell, Dewey) 12) etické předpoklady Buberova pojetí výchovy 13) výchova v kontextu uvažování Jasperse a Arendtové

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s historickým vývojem prolínání etiky s dobově podmíněnými představami o výchově. Zaměřuje se zejména na ta období, v nichž docházelo k zásadním reformulacím předpokladů výchovy. V tomto smyslu se jedná také o souvislosti, které se dotýkají filosofických reflexí společnosti. Cílem tohoto přehledu je prezentovat výchovu v nejednoznačnosti předpokladů, z nichž uvažování o ní vychází.
Student si osvojí problematiku výchovy v historických souvislostech tradic filosofického uvažování. Získá schopnost porovnávat jednotlivé etické předpoklady, ze kterých promýšlení role výchovy vychází. Uvědomí si, z jakého důvodu je tematizace výchovy důležitou součástí etického myšlení a v jakých ohledech souvisí se společenskými změnami.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej

Zkouška vychází ze seminární práce, jejímž obsahem bude srovnání dvou výchovných koncepcí. Během pohovoru bude zjišťována schopnost vyhodnocení vybraných autorů na základě širší orientace získané z výkladu.
Doporučená literatura
  • CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha, 1991.
  • FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha, 1990. ISBN 80-207-0109-5.
  • JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
  • KANT, I. O výchově. Praha, 1931.
  • KOMENSKÝ, J.A. Vševýchova. Praha, 1948.
  • KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995. ISBN 80-238-0473-1.
  • MONTAIGNE, M. DE. Eseje. Praha, 1996. ISBN 80-85913-12-7.
  • OWEN, R. Vybrané spisy. Praha, 1960.
  • PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  • PESTALOZZI, J. J. Ze života a díla. Praha, 1968.
  • PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.
  • ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
  • RUSSELL, B. O výchově zejména v raném dětství. Praha, 1932.
  • SPENCER, H. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Praha, 1890.
  • TOLSTOJ, L. N. O výchově a vzdělání. Praha, 1973.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní