Vyučující
|
-
Kroupa Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Násilí, moc, autorita 2) Válka a revoluce 3) Sociální a politické příčiny revoluce 4) Ideové příčiny revoluce 5) Revoluční násilí 6) Revoluce a kontrarevoluce 7) Americká revoluce 8) Velká francouzská revoluce 9) Revoluce v moderní společnosti 10) Starý a nový řád 11) Pokusy o teoretické uchopení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámení studentů s teorií revoluce pomocí kritického rozboru díla Hannah Arendtové, věnované tomuto tématu. Zvláštní pozornost bude věnována otázkám rozdílu války a revoluce, legitimity revolučního násilí, příčinám revolucí, nastolení nového řádu a důvodům úspěchů a neúspěchů revolucí.
Student získá orientaci v teorii revoluce pomocí kritického rozboru díla Hannah Arendtové.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
účast na semináři (tolerována absence do 20%, v odůvodněných případech více) - průběžná příprava na seminář - 1 připravené vystoupení v semináři v rozsahu 10 minut.
|
Doporučená literatura
|
-
Arendtová H. O násilí. Praha, 1995.
-
Arendtová H. O revoluci. Praha, 2012.
-
Arendtová H. Vita activa. Praha, 2007.
-
Dawson Ch. Bohové revoluce. Praha, 1997.
-
Furet F. Promýšlet francouzskou revoluci. Brno, 1994. ISBN 80-7108-089-6.
-
Masaryk T. G. Světová revoluce. Praha, 1928.
-
Passerin D'Entreves M. The Political Philosophy of Hannah Arendt. London, 1994.
|