Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Metodologický úvod I: Úskalí definice a spory o ní. Co je to národ (v anglosaském a středoevropském pojetí)? Co jej odlišuje od kmene etnika a rasy? Kdy národy vznikají? Jaký je rozdíl mezi národem a nacionalismem? 2) Metodologický úvod II: Fáze nacionalizace (periodizace cesty k modernímu národu) a typologická charakteristika. Vztah národa a státu. 3) Metodologický úvod III: Zdroje a složky národotvorných procesů. 4) Nacionalizace na příkladu české společnosti I: historie (od protonacionalismu přes národní obrození až k národnímu státu). 5) Nacionalizace na příkladu české společnosti II: filosofické kořeny (Herder, romantismus a český sen). 7) Je nacionalizace kladným procesem? Národní stát a národnostní menšiny. Extrémní formy nacionalismu a rasové teorie národa. 8) Jak překonat nacionalismus I: Idea evropského sjednocování (Masarykova federace svobodných národů, Richard Coudenhove-Kalergi a Panevropské hnutí). 9) Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států I. (Ortega y Gasset, G. Reale). 10) Evropská idea a evropská identita na ruinách národních států II. (Patočka, Sloterdijk).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Náplní kurzu je postihnutí historického procesu nacionalizace v evropském kontextu s ohledem na kritickou reflexi změn, které tento proces s sebou přinesl. Součástí výkladu bude analýza různých přístupů ke studiu problému národa a národní identity. Ve druhé části semestru bude pozornost věnována především současné situaci, v níž se Evropa jako post-nacionální prostor nachází. Jakou identitu svým občanům integrující se Evropa nabízí a s jakým historickým dědictvím čelí novým výzvám?
Student získá komplexní teoretické a metodologické poznatky o vývoji evropského nacionalismu do první světové války a po ní. Tato znalost mu otevře porozumění pro řadu klíčových událostí evropských dějin. Předmět vychází ze současné teoretické a historické literatury.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
1) V semináři: docházka (max. 2 absence). 2) V semináři: 1x přednesení referátu (max 20 min + diskuse). 3) Rozšíření referátu do seminární práce (5-7 normostran). 4) Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Eriksen,Thomas. Etnicita a nacionalismus. Praha, 2012.
-
Hagen, Schulze. Stát a národ v evropských dějinách. Praha, 2003.
-
Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
-
Kučera, Rudolf. Kapitoly z dějin střední Evropy. Praha, 1992.
-
Musil, Jan. Národ a Evropa v českém myšlení. Ústí nad Labem, 2015.
-
Ortega y Gasset, José. Evropa a idea národa. Praha, 1993.
-
Ortega y Gasset, José. Evropa a idea národa. Praha, 1993.
-
Řezník, Miloš. Formování moderního národa. Praha, 2003.
-
Smith, Anthony. Nationalism and Modernism. London - New York, 1998.
|