Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Řecké myšlení (2 bloky) 2. Pozdní řecké myšlení (2 bloky) 3. Středověká estetika (2 bloky) 4. Renesanční estetika (2 bloky) 5. Novověká estetika (2 bloky) 6. Počátky moderní estetiky v 18. a 19. století (2 bloky) 7. Romantismus (2 bloky)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámení s proměnou tematiky oboru a způsobů historického vývoje, dynamiky, obsahu i úhlů pohledu. Jednotlivá témata jsou ukazována nejenom v časových souvislostech, ale i v kontextu proměn myšlení (znázorňování, idealizace - konceptualizace, nápodoba, vnímání, reprezentace, krize reprezentace). A to v horizontu od myšlení antického (od 6. st. př. nl.) po romantismus 19. st.
a) Absolvent kurzu by měl dokázat umístit konkrétní téma (jev) do kontextu a časového horizontu. Dále by měl znát a interpretovat díla důležitých osobností, jak v dobových souvislostech, tak z pohledů současných teorií. Také by měl býti schopen interpretovat odborný pramenný text, tuto interpretaci věcně i logicky strukturovat a formulovat. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti: Znalost základních odborných i formálních problémů dějin estetiky. Analýza konkrétního uměleckého díla z pohledu dějinně-estetického. Analýza a interpretace tématiky, práce s textem. Schopnost napsat přesně strukturovaný a formulovaný věcný text týkající se určitého tématu dějin estetiky. Struktura textu: anotace v češtině, klíčová slova v češtině, anotace v angličtině, klíčová slova v angličtině, úvod: představení tématiky, teze (základní teze vychází z četby pramenného textu, rozbor tématiky: práce se sekundární literaturou, zproblematizování teze, závěr: ověření základní teze, seznam literatury.
|
Předpoklady
|
1. Zapsání kurzu není podmíněno absolvováním jiného předmětu. 2. Obecný kulturní a historický přehled absolventa střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
1. Jednou samostatná ústní prezentace určitého tématu estetiky (doprovázená PPT) v délce 10 min. a reakce na diskusní připomínky. 2. Aktivní účast při posuzování prezentací ostatních kolegů. Docházka 70 %. 3. Seminární práce 10 - 14 normostran. 4. Krátký popis i interpretace uměleckého díla v semináři 5. Test
|
Doporučená literatura
|
-
ARISTOTELES. Metafyzika. Rezek, Praha, 2003. ISBN 80-86027-19-8.
-
AUERBACH, E. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. Princeton University Press, Princenton, 2003. ISBN 978-0691113364.
-
AUMONT, J. Obraz. AMU, Praha, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
-
ECO, U. Umění a krása ve středověké estetice. Argo, Praha, 1998. ISBN 8072030981.
-
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Odeon, Praha, 1985.
-
GRAHAM, G. Filosofie umění. Barister & Principal, Praha, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
-
KANT, I. Kritika soudnosti. Odeon, Praha, 1975.
-
PLATO. Opera. Clarendon Press, Oxford, 1963.
-
SEPP, H., R., (ed.). Handbook of fenomenological aesthetics. Charles University Prague, Prague, 2011. ISBN 978-9400731202.
-
TATARKIEWITZ, W. Dějiny estetiky I.II.III.. Tatran, Bratislava, 1991.
-
UTITZ, E. Dějiny estetiky. Orientace, NČSVU, Praha, 1968.
-
VLADISLAV, J. Výpravy bez konce. Praha, 1964.
-
ZAHRÁDKA, P. (ed.). Estetika na přelomu milénia. Barister & Principal, Praha, 2013. ISBN 978-80-87474-11-2.
|