Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen teoreticky i prakticky. V teoretické části se zabývá kritickým soudem, jeho podmíněností a strukturou, vztahem k vědě o umění a k prostředí uměleckého provozu, i k umělecké činnosti. Dále se zabývá problematikou hodnot, hodnocení a kritérii hodnotícího soudu. V praktické části využívá rozborů kritických textů minulosti i přítomnosti k ovládnutí základů kritického přístupu a vyjádření kritického soudu. Na jejich základě studenti interpretují vybraný umělecký výstup.
a) Absolvent kurzu by měl znát a umět používat základní pojmy a kategorie i metodologii oboru a díky tomu se orientovat na poli umění a takto chápané teorie umění (včetně základní literatury). Dále by měl býti schopen interpretovat odborný text, tuto interpretaci věcně i logicky strukturovat a formulovat. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti: Znalost základních odborných i formálních problémů oboru. Analýza a interpretace tématiky, práce s textem. Schopnost napsat přesně strukturovaný a formulovaný věcný text týkající se určitého tématu umělecké kritiky. Struktura textu: anotace v češtině, klíčová slova v češtině, anotace v angličtině, klíčová slova v angličtině, úvod: představení tématiky, teze, rozbor tématiky: práce se sekundární literaturou, zproblematizování teze, závěr: ověření základní teze, seznam literatury.
|
Předpoklady
|
1. Zapsání kurzu není podmíněno absolvováním jiného předmětu. 2. Obecný kulturní a historický přehled absolventa střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
1. Jednou samostatná ústní prezentace určitého tématu umělecké kritiky (doprovázená PPT) v délce 10 min. a reakce na diskusní připomínky. 2. Aktivní účast při posuzování prezentací ostatních kolegů. Docházka 70 %. 3. Seminární práce 10 normostran. 4. Návštěva výstavy současného umění a její následný krátký popis i interpretace v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
BEARDSLEY, M. C.. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism. Hackett Publishing Co, Indianapolis, 1681.
-
BUNGAY, S. Beauty and Truth: A Study of Hegel´s Aesthetics. Clarendon Press, Oxford, 1987.
-
CIPRANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?. FF UK, Praha, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5.
-
ECO, U. The Open Work. Rádius, Hutchinson, 1989.
-
FILIPOVÁ, M., RAMPLEY, M. (ed.). Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace. Barister & Principal, Masarykova univerzita, Brno, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
FLUSSER, V. Moc obrazuIn: Výtvarné umění ?. AV ČR, Praha, 1996.
-
KESNER, L. Vizuální teorie. Praha, 1997. ISBN 80-7319-054-0.
-
KULKA, T. Umění a falzum. Academia, Praha, 2004. ISBN 80-200-0954-X.
-
KULKA, T. Umění a kýč. Torst, Praha, 2014. ISBN 978-80-7215-477-7.
|