Předmět: PVK Filosofie a časo-prostor

« Zpět
Název předmětu PVK Filosofie a časo-prostor
Kód předmětu KPF/B037
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nitsche Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. časo-prostor jako téma 2. základní koncepty času: Aristotelés 3. základní koncepty času: Augustin 4. základní koncepty času: Kant 5. základní koncepty času: Husserl 6. základní koncepty času: Heidegger 7. základní koncepty prostoru: Eukleides, Platón 8. základní koncepty prostoru: Aristotelés, Kant 9. základní koncepty prostoru: Husserl, Heidegger 10. topologický prostor 11. časo-prostor na pomezí fyziky a filosofie 12. časo-prostor na pomezí geografie a filosofie, mapy 13. shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Kurs v dějinném přehledu seznamuje se základními filosofickými koncepcemi času a prostoru (zvl. Aristotelés, Augustin, Kant, Hegel, Husserl, Heidegger). Dotýká se mezioborových vztahů filosofie s matematikou, fyzikou, geografií a estetikou. Zpřístupňuje současné alternativní teorie časo-prostoru.
Výstupy z učení: student získá tyto odborné znalosti: - dokáže definovat základní filosofické koncepce časo-prostoru - umí interpretovat texty vztahující se k tématu časo-prostoru - umí vysvětlit interdisciplinární překryvy filosofie a matematiky, fyziky a geografie
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

Docházka, aktivní práce v semináři. Seminární práce v rozsahu 5 normostran na jedno z témat vyjmenovaných v obsahu kursu.
Doporučená literatura
  • CASEY, E. S. Getting Back into Place: Toward a Renewed Understanding of the Place-World. Bloomington, 2009. ISBN 978-0253220882.
  • HUGGET, N. Everywhere and Everywhen. Adventures in Physics and Philosophy. Oxford, 2010. ISBN 978-0195379501.
  • SOKOL, J. Čas a rytmus. Praha, 2004. ISBN 80-85977-60-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Základy humanitní vzdělanosti - estetika (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -