Vyučující
|
-
Povolná Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1.Základní filozofické kategorie, zdravotnická etika 2.Základní etické teorie, etické principy 3.Zdroje ošetřovatelské etiky, etické kodexy, lidská práva a práva pacientů, bioetika 4.Etika umírání a smrt, eutanázie, dystanázie, paliativní péče 5.Etické problémy transplantací orgánů, genetiky, plastické chirurgie 6.Revers, informovaný souhlas, dříve vyslovená přání 7.Etika výzkumu v medicíně a ošetřovatelství Témata seminářů: (2 hod./týden) 1.Etika odpovědnosti, důstojnost, etika ctností 2.Problematika bolesti a utrpení 3.Etické otázky počátku života- asistovaná reprodukce, embryo, interrupce 4.Etická problematika péče o nemocné dítě 5.Etické aspekty péče na odděleních intenzivní medicíny 6.Etické otázky při péči o onkologické a umírající pacienty 7.Etické otázky v gerontologii a geriatrii, psychiatrii, obezitologii?..
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje informace o etice, jejím vztahu s ostatními vědními disciplínami, o etických aspektech v ošetřovatelství. Seznamuje s integrací etických principů, dotýká se etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči klientům - pacientům všech věkových skupin, zabývá se přístupem k jejich blízkým. Podílí se na formování charakterových vlastností, přispívá ke svobodě myšlení a projevu. Cílem předmětu je získat vědomosti nutné k porozumění hodnot, a hledání možností řešení etických problémů, se kterými se student setkává v profesním, ale i v osobním životě. Tento předmět má za úkol uvědomit si individualitu a autentičnost každého člověka, které tvoří základ profesionálního chování všeobecných sester. .
Odborné znalosti: Studenti znají základní filozofické a etické koncepce s důrazem na podněty, které ovlivňují a podílejí se na utváření profesní etiky všeobecné sestry. Odborné dovednosti: Student je schopen objasnit zásady současných etických kodexů užívaných ve zdravotnictví, které jsou následně konkretizovány v diskusi a samostatné práci studentů u vybraných problémů etiky ve zdravotnictví. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu, jedná v souladu s etickými postupy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Min. 80% účast na seminářích, prezentace seminární práce, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
HEŘMANOVÁ, J et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-3469-9. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
MUNZAROVÁ, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1024-2..
-
PLEVOVÁ, I. et al. Ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-3558-0.. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-5471-0..
-
ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing a.s. 224 s. ISBN 978-80-247-5306-5. ISBN 978-80-247-5306-5.
-
VÁCHA, M. a R. KÖNIGOVÁ, 2012. Základy moderní etiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-780-0. ISBN 978-80-7367-780-0.
|