Předmět: Teorie ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Teorie ošetřovatelství
Kód předmětu KO/TEOD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Volešová Iva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Vymezení a znaky vědního oboru ošetřovatelství. 2. Filozofie v ošetřovatelství. 3. Holistická filozofie ošetřovatelství. 4. Metaparadigma ošetřovatelství. 5. Historický vývoj ošetřovatelství ve světě. 6. Profesionalizace ošetřovatelského poslání. 7. Legislativní základ pro výkon zdravotnického povolání. 8. Role, funkce, kompetence Dětské sestry. Regulace, samoregulace profese. 9. Národní a mezinárodní profesní organizace. 10. Koncepční modely a teorie ošetřovatelství. 11. Humanistické modely ošetřovatelství. 12. Modely interpersonálních vztahů v ošetřovatelství. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti podstaty ošetřovatelství jako vědního oboru založeného na holistické filozofii. Je schopen popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - ošetřovatelstvím a prostředím. Student prokazuje znalosti v pojetí moderního ošetřovatelství a koncepci ošetřovatelství v ČR, jeho vývoj a legislativní základy. Odborné dovednosti: Student umí použít základní ošetřovatelské modely a klasifikační systémy v prostředí české ošetřovatelské praxe. Student je schopen prakticky použít klasifikační systémy v české ošetřovatelské praxi. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s dětským pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet seminární práce, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
  • PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018, 288 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2011. 1 online zdroj (224 stran). ISBN: 978-80-247-3558-0; 978-80-247-7103-8; 978-80-247-7104-5.
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A., 2015. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr