Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KO/SPVK9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením), psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s neparciálními nedostatky). 2. konzultace Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa, surdopedie - kompenzační pomůcky. Tyflopedie - kompenzační pomůcky, psychopedie - sociální učení, alternativní komunikace. Hluchoslepota, alternativní a augmentativní komunikace. Samostudium: Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, inkluze, poradenství - raná péče, SPC, legislativa). Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se specifiky dětí s různým typem postižení, možnostmi alternativní komunikace a naplněním volného času těchto dětí přiměřeně jejich věku a postižení.
Odborné znalosti: Studenti prokazují schopnost základní orientace ve speciální pedagogice, orientace v nabídce kompenzačních pomůcek a způsobech alternativní a augmentativní komunikace. Odborné dovednosti: Studenti umí vyhledat informace vztahující se k jednotlivým oblastem speciální pedagogiky, vyhledat vhodné kompenzační a didaktické pomůcky, a umí se orientovat v organizacích a internetových portálech věnujících se problematice dětí s různými typy postižení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Požadavky na zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí, seminární práce dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PECHAROVÁ, P. Speciální pedagogika - studijní opora. 2020..
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (K19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní