Název předmětu | Speciální pedagogika |
---|---|
Kód předmětu | KO/SPVK9 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata seminářů: 1. konzultace: Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením), psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s neparciálními nedostatky). 2. konzultace Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa, surdopedie - kompenzační pomůcky. Tyflopedie - kompenzační pomůcky, psychopedie - sociální učení, alternativní komunikace. Hluchoslepota, alternativní a augmentativní komunikace. Samostudium: Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, inkluze, poradenství - raná péče, SPC, legislativa). Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Předmět seznamuje studenty se specifiky dětí s různým typem postižení, možnostmi alternativní komunikace a naplněním volného času těchto dětí přiměřeně jejich věku a postižení.
Odborné znalosti: Studenti prokazují schopnost základní orientace ve speciální pedagogice, orientace v nabídce kompenzačních pomůcek a způsobech alternativní a augmentativní komunikace. Odborné dovednosti: Studenti umí vyhledat informace vztahující se k jednotlivým oblastem speciální pedagogiky, vyhledat vhodné kompenzační a didaktické pomůcky, a umí se orientovat v organizacích a internetových portálech věnujících se problematice dětí s různými typy postižení. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Požadavky na zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí, seminární práce dle požadavků vyučujícího. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií | Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (K19) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |