Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KO/SPV9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Úvod do speciální pedagogiky (uvedení do předmětu, diagnostika ve speciální pedagogice - ukázky testů). 2. Logopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad. 3. Logopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností. 4. Surdopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad. 5. Surdopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. 6. Tyflopedie uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad. 7. Tyflopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Hluchoslepota. 8. Tyflopedie - exkurze do tyfloservisu. 9. Psychopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení. 10. Psychopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 11. Etopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování. 12. Somatopedie - uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

80% účast na výuce, prokázání odborných a praktických znalostí, písemný test.
Doporučená literatura
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3697-5.. ISBN 978-80-244-3697-5.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (P19) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní