Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KO/SPV5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. týden: úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, poradenství) 2. týden: logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), alternativní a augmentativní komunikace seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky 3. týden: surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením) 4. týden: tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením) 5. týden: psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením) 6. týden: somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie těsných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s těsným postižením), etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování) 7. týden: parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD,ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců neparciálními nedostatky), kombinované vady

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům Oborové dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce, písemný test.
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole.. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • FIŠER, S. a J. ŠKODA. Speciální pedagogika.. Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
  • Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7.
  • LECHTA,V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr