Předmět: Sociální psychologie

« Zpět
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu KO/SCPD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Sociální psychologie jako vědní disciplína, vznik a vývoj sociální psychologie. 2. Fáze socializace jedince. 3. Činitelé socializace. 4. Sociální interakce. 5. Postoje, hodnoty a názory, formování postojů - teorie učení, přímá zkušenost. 6. Dysfunkční rodiny. 7. Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. Témata seminářů: 1. Psychologie zdraví. 2. Konflikty. NŽS. 3. Stres a vyhoření. 4. Sociální percepce - chyby v posuzování osob. 5. Prosociální a agresivní chování. 6. Sociální skupiny, třída jako sociální skupina. 7. Sociální vlivy - vliv situačních podmínek.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Seznamuje studenty s chováním, prožíváním a zkušenostmi jednotlivce ve společnosti. Předmětem je konkrétní osoba, žijící v konkrétních společenských podmínkách.
Odborné znalosti: Student zná problematiku sociálního vývoje jedince, sociálního začleňování. Orientuje s v problematice sociální percepce. Umí charakterizovat specifika rodiny a vlivu rodiny na zdravý vývoj jedince a vztahů. Orientuje se v dysfunkčních rodinách. Odborné dovednosti: Student dovede postihnout rizika sociálního začleňování. Umí aplikovat a rozvíjet principy duševního zdraví a zohlednit ve své profesi specifika funkčních a dysfunkčních rodin. Dovede eliminovat negativní vliv NŽS. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Test k ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • FLEISCHMANN, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9..
  • KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
  • KOŤA, J., TRPIŠOVSKÁ,D. a M. VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013. ISBN 9788074520297.
  • MYERS, D. G. Sociální psychologie. Přeložila H. VAĎUROVÁ, přeložila Z. PASEKOVÁ, přeložila M. BILDOVÁ. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4..
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ZACHAROVÁ, E. A J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, 2011. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr