Předmět: Ochrana a podpora veřejného zdraví

« Zpět
Název předmětu Ochrana a podpora veřejného zdraví
Kód předmětu KO/PVZK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mičíková Lucia, PhDr. Ing.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1.Zdraví, aspekty zdraví, determinanty zdraví. Ochrana a podpora zdraví, prevence poškození zdraví. 2.Veřejné zdravotnictví - zaměření, náplň, součásti, realizace v praxi, legislativa. 3.Výchova ke zdraví, Epidemiologie a prevence neinfekčních nemocí. 4.Hygiena životního prostředí. Hygiena zdravotnických zařízení, Hygiena práce. 5.Hygiena výživy, Hygiena dětí a dorostu - náplň oboru, cíle, metody a formy práce. Témata seminářů: 2. Konzultace: 1.Intervenční program zaměřený na životní a pracovní podmínky a způsob života. 2.Dotazník - zásady tvorby a použití v praxi 3.Výchova ke zdraví - práce se skupinou, Metody výchovy ke zdraví. 4.Práce sestry v oblasti výchovy ke zdraví v komunitách. 5.Prevence úrazů v dětském věku, závislosti u dětí a dospívajících.. . Samostudium: Mezinárodní dokumenty týkající se ochrany a podpory zdraví, Zdraví 21, Zdraví 2020, Zdraví 2030 Screening Sociální problematika

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů programu SZO Zdraví v 21. století a národního programu podpory zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezení výskytu infekčních onemocnění, infekcí spojených se zdravotní péčí, o chronických neinfekčních hromadně se vyskytujících nemocech podmíněných nevhodným životním prostředím a životním stylem, a jiných významných poruchách zdraví. Seznamuje s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní výchovu ke zdraví a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin, komunit.
Odborné znalosti: Student si osvojí znalosti o zdraví a vzájemném působení prostředí a způsobu života a z toho vyplývající negativní nebo pozitivní dopady na zdraví populace a opatření k ochraně a podpoře zdraví jednotlivých skupin. Ovládají základy hygieny životního prostředí, hygieny výživy, hygieny dětí a dorostu, prokazují znalosti o působení pracovních podmínek na zdraví pracovníků se zaměřením na zdravotnictví a preventivních opatření; mají teoretické znalosti výchovy ke zdraví, ovládají metody a formy práce s jednotlivci i komunitami, ovládají základy epidemiologie i neinfekčních chronických nemocí a jejich prevence. Odborné dovednosti: Student umí vypracovat dotazník na zjištění znalostí, postojů, zdravotního stavu pacientů - klientů; umí vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění - snížení rizikových faktorů zdraví. V rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření - odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.), umí provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách, umí spolupracovat při realizaci opatření na ochranu a podporu zdraví. Obecné způsobilosti: Student je schopen dle rámcového zadání a přidělených zdrojů, koordinovat činnost týmu a nést zodpovědnost za jeho výsledky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Povinná aktivní účast na přednáškách a seminářích, absolvování testu (75% úspěšnost), vypracování a prezentace seminární práce - intervenčního programu zaměřeného na ochranu a podporu zdraví vybraných skupin populace.
Doporučená literatura
  • časopis Central European Journal of Public Health, 2008-2019..
  • zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v znění platných předpisů..
  • CENTRES FOR DISEASES CONTROL AND PREVENTION. 2014. Introduction to Public Health. In: PH 101 Series.Atlanta: CDC. available https//www.cdc.gov/publichealth 101/public-health.html..
  • KOMÁREK, L., PROVAZNÍK, K. Ochrana a podpora zdraví. Praha: 3. LF UK, 2011, 978-80-260-1159-0.
  • MARXCY, M., J. ROSEMAN and J. LAST. Public Health and Preventive Medicine. Oxford: Oxford Publ. 2014. ISBN 978-0071441998.
  • MÜLLEROVÁ, D. a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2..
  • ŠULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Ústí nad Labem: UJEP, reedice2017, ISBN 978-80-7414-791-3. ISBN 978-80-7414-791-3.
  • ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017, ISBN 978-80-7561-076-8.. ISBN 978-80-7561-067-6.
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: UK, Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2136-4.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2136-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr