Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu KO/OPVK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lamková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Stupková Daša, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2. konzultace Ošetřovatelský proces, úvod, historie. Posuzování v ošetřovatelském procesu. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. Témata seminářů: 3. konzultace Plánování ošetřovatelského procesu. Sesterské intervence. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. Dokumentace ošetřovatelského procesu. 4. konzultace Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. Problematika specifických potřeb seniorů v ošetřovatelském procesu. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Samostudium Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. Specifika uspokojování potřeb u dětí a seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jimž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zvláštními potřebami a umírajících.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočtový test, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • HERDMAN, H. T. and S.KAMITSURU, 2014. NURSING DIAGNOSES: Definitions & Classification 2015-2017. Oxford: Wyley Blackwell. ISBN 978-111-891-4922.
  • PLEVOVÁ, I. et al 2011. Ošetřovatelství 1. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-247-3557-3.
  • SVATOŠOVÁ, M. 2012. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? 1. vyd. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4107-9.
  • SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. 2011. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E., TREJTNAROVÁ, G., MASTILIAKOVÁD. 2013. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, ISBN 978-80-7013-553-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (K19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní