Předmět: Ošetřovatelská péče v neonatologii I

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v neonatologii I
Kód předmětu KO/OND12
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hitka Patrik, MUDr.
  • Holečková Linda, Mgr.
  • Pánek Martin, MUDr. Ing.
  • Šilhavá Naděžda, Bc. DiS.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (3 hod./týden) 1. Úvod, organizace současné perinatologie. 2. Specifika farmakoterapie v neonatologii. 3. Prekoncepční a prenatální péče. 4. Fetální medicína. Monitorování plodu in utero. 5. Adaptace novorozence. Observace novorozence po porodu. Fyziologie novorozeneckého období. 6. Novorozenec drogově závislé matky. Žloutenky novorozenců. 7. Resuscitace novorozence. Patologie novorozeneckého období. RDS syndrom, UPV. Témata cvičení: (3 hod./týden) 1. První ošetření novorozence. Screening u novorozence. Zajišťování teplotního prostředí. 2. Výživa novorozence - přirozená a umělá. Alternativní techniky výživy, banky mateřského mléka. 3. Hodnotící metodiky a techniky v neonatologii. 4. Ošetřovatelský proces u novorozence s bolestí. 5. Ošetřovatelský proces u novorozence při oxygenoterapii. 6. Ošetřovatelský proces u novorozence se žloutenkou. Ošetřovatelský proces u novorozence s abstinenčními příznaky. 7. Distenzní léčba a UPV u novorozence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Odborné znalosti: Student umí definovat fyziologického novorozence, umí obsáhleji popsat rozdíl mezi fyziologickým a patologickým novorozencem, zvládne zhodnotit stav novorozence pomocí různých hodnotících škál vhodných pro novorozence, dokáže vyjmenovat výhody kojení, vysvětlit zásady, výhody a metody oxygenoterapie, orientuje se v platné legislativě v péči o matku a dítě, umí popsat pravidla a zásady poskytování resuscitace novorozenci. Odborné dovednosti: Student umí provést základní ošetřovatelské výkony u novorozence (první ošetření novorozence, resuscitace novorozence), dokáže zhodnotit adaptaci novorozence, zahájit včasnou a kvalitní resuscitaci novorozence, zvolit vhodných škálovacích technik u novorozence. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80% účast na cvičení, ústní ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • http://www.cnna.cz/sekce-a-regiony/45/.
  • http://www.neonatologie.cz/doporuceni-cneos/.
  • http://www.neonatology.cz/doporuceni-a-postupy.
  • http://www.upmd.cz/wp-content/uploads/2014/01/doporucene-postupy.pdf.
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. et al. 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-547-1. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
  • MITROVÁ, K., BRONSKÝ, K.. Vědecké důkazy o prospěšnosti výživy mateřským mlékem. Česko-slovenská pediatrie. 69(1), 39-46. 2014. ISSN 0069-2328.
  • MYDLILOVÁ, A., 2013. Kojení donošených novorozenců. Česká gynekologie: Doporučené postupy v neonatologii. Praha: Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. 76 (1), 95-97. ISSN 1210-7832..
  • POKORNÁ, A., KAMENÍKOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, V., 2016. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi. 17(5), 313-317. ISSN 1803-5264.
  • STRAŇÁK, Z., CHRÁSKOVÁ, J., LAMPLOTOVÁ, L., 2014. Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: FZS Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-727-2. ISBN 978-80-7414-727-2.
  • STRAŇÁK, Z., JANOTA, J. 2015. Neonatologie. Praha: MF. ISBN 978-80-204-3861-4. ISBN 978-80-204-3861-4.
  • WHO. Infant and Young Child Nutrition: Global Strategy on infant and young child feeding. ? 2014. [online].[cit. 8. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.who.int/nutrition/ topics/global_strategy/en/.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr