Předmět: Ošetřovatelská péče v neonatalogii II.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v neonatalogii II.
Kód předmětu KO/ON2K2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hitka Patrik, MUDr.
  • Holečková Linda, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1.Perinatální infekce. 2.Hematologické problémy novorozence. 3.Poruchy vnitřního prostředí. 4.Novorozenec s NNPH 2. Konzultace: 1.Perinatální postižení CNS. 2.VVV respiračního a kardiovaskulárního systému. 3.VVV zažívacího a vylučovacího systému. Témata cvičení: 3. Konzultace: 1.Ošetřovatelský proces u novorozence se sepsí. 2.Ošetřovatelský proces u novorozence s hematologickými problémy. 3.Ošetřovatelský proces u novorozence s poruchou vnitřního prostředí. 4.Ošetřovatelská problematika NNPH. 4. Konzultace: 1.Ošetřovatelský proces u novorozence s postižením CNS. 2.Ošetřovatelský proces u novorozence s VVV srdce. 3.Ošetřovatelský proces u novorozence s VVV zažívacího ústrojí. 4.Ošetřovatelský proces u novorozence s VVV ledvin. Samostudium: Možnosti vyšetřování vývojových vad

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Odborné znalosti: Student umí definovat fyziologického novorozence, umí obsáhleji popsat rozdíl mezi fyziologickým a patologickým novorozencem, zvládne zhodnotit stav novorozence pomocí různých hodnotících škál vhodných pro novorozence, dokáže vyjmenovat výhody kojení, vysvětlit zásady, výhody a metody oxygenoterapie, orientuje se v platné legislativě v péči o matku a dítě, umí popsat pravidla a zásady poskytování resuscitace novorozenci. Odborné dovednosti: Student umí provést základní ošetřovatelské výkony u novorozence (první ošetření novorozence, resuscitace novorozence), dokáže zhodnotit adaptaci novorozence, zahájit včasnou a kvalitní resuscitaci novorozence, zvolit vhodných škálovacích technik u novorozence. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat ženě informace o povaze odborných problémů a navrhnout jejich řešení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80% účast na cvičení Zkouška: ústní
Doporučená literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. et al. 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-547-1. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
  • MITROVÁ, K., BRONSKÝ, K.. Vědecké důkazy o prospěšnosti výživy mateřským mlékem. Česko-slovenská pediatrie. 69(1), 39-46. 2014. ISSN 0069-2328.
  • MYDLILOVÁ, A., 2013. Kojení donošených novorozenců. Česká gynekologie: Doporučené postupy v neonatologii. Praha: Česká lékařská společnost J. E. Purkyně. 76 (1), 95-97. ISSN 1210-7832..
  • POKORNÁ, A., KAMENÍKOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, V., 2016. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi. 17(5), 313-317. ISSN 1803-5264.
  • STRAŇÁK, Z., CHRÁSKOVÁ, J., LAMPLOTOVÁ, L., 2014. Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: FZS Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-727-2. ISBN 978-80-7414-727-2.
  • STRAŇÁK, Z., JANOTA, J. 2015. Neonatologie. Praha: MF. ISBN 978-80-204-3861-4. ISBN 978-80-204-3861-4.
  • WHO. Infant and Young Child Nutrition: Global Strategy on infant and young child feeding. ? 2014. [online].[cit. 8. 9. 2016]. Dostupné z: http://www.who.int/nutrition/ topics/global_strategy/en/.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr