Předmět: Intenzivní ošetřovatelská péče o děti

« Zpět
Název předmětu Intenzivní ošetřovatelská péče o děti
Kód předmětu KO/OID2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Škvor Jaroslav, MUDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Diagnostické a léčebné výkony v intenzivní péči. 2. Srdeční selhání. 3. Šokové stavy. 4. Respirační insuficience. 5. Sepse v dětském věku. 6. Poruchy vědomí. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Základní monitorování v dětské intenzivní péči. 2. Ošetřovatelský proces u dítěte se srdečním selháním. 3. Ošetřovatelský proces u dítěte s multiorgánovým selháním. 4. Ošetřovatelský proces u dítěte respirační incuficiencí. 5. Ošetřovatelský proces u dítěte se sepsí. 6. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou vědomí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Cílem je seznámit studenty s nejčastějšími stavy, vedoucími k hospitalizaci dítěte na ARO, IMP a JIP a s realizací ošetřovatelského procesu v intenzivní péči. Student/ka bude znát způsoby komunikace s kriticky nemocným dítětem a jeho rodiči, s dlouhodobě nemocným, chronicky nemocným a umírajícím dítětem a adolescentem. Bude mít základní vědomosti z akutní medicíny, resuscitační a intenzivní péče o děti všech věkových skupin, u kterých dochází k selhání základních životních funkcí nebo bezprostředně selhání hrozí, v souladu s nejnovějšími zásadami a odbornými poznatky.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat principy monitorování a léčby u dětí v intenzivní péči, zvládne zhodnotit stav dítěte, zná projevy orgánových selhávání a umí vyjmenovat zásady a komplikace související s jednotlivými výkony a zákroky, které aplikuje v praxi. Odborné dovednosti: Student umí zhodnotit celkový stav dítěte vzhledem k jeho věku, zvolit a pracovat s vhodnou škálovací technikou v intenzivní péči a metodikou u dítěte s ohledem na jeho věk a klinický stav. Student umí uskutečnit ošetřovatelský proces v jeho jednotlivých fázích s ohledem na věkové stádium a klinického stavu dítěte včetně jeho individuální zvláštnosti, dokáže zvolit správný postup. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. et al. 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. vyd. Brno: NCO NZO. ISBN 978-80-7013-547-1. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. Brno: Alfa Publishing, 2006.
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
  • NOVÁK, I. Intenzivní péče v pediatrii. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-512-3..
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, a.s. 184 s. 2012. ISBN - 978-80-247-3592-4..
  • SLEZÁKOVÁ, L et al. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 288 s. 2011. ISBN - 978-80-247-3286-2.
  • STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. et al. Základy dětského lékařství. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
  • VACUŠKOVÁ, M. et al. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: NCO NZO. 225 s. 2009. ISBN - 978-80-7013-491-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr