Předmět: Management v ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Management v ošetřovatelství
Kód předmětu KO/MAD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mičíková Lucia, PhDr. Ing.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví. 2. Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce. 3. Úrovně managementu. 4. Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/. 5. Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/. 6. Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví. Témata seminářů: 1. Strategické řízení, strategické analýzy /SWOT, PEST/, BSC. 2. Konkrétní ukázky stylu vedení a motivace lidí ve zdravotnictví. Týmové role ve zdravotnictví. 3. Manažerská komunikace - Prezentace výsledků /2. hod/. 4. Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení. 5. Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, proces kontroly ve zdravotnictví.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů u poskytovatelů zdravotní péče a sociálních služeb.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v pojmech managementu, osobnosti manažera, charakteristiky organizační kultury a orientuje se v technikách, využívaných např. při změně organizační struktury. Prokazuje znalosti manažerských rolí na jednotlivých úrovních managementu a je schopen určit převládající typ řízení a činností manažerů. Student zná techniky, využívané při řešení problémů a manažerském rozhodování. Student zná základní charakteristiky manažerského cyklu a manažerské role a procesy. Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodnou organizační strukturu ve vztahu k určitému typu instituce a obsadit jednotlivé pozice vhodnými pracovníky. Umí identifikovat stávající organizační kulturu a aktivně se podílet na jejím ovlivňování a případné změně. V oblasti lidských zdrojů umí popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců, umí vytvořit náplně práce se zaměřením na zajištění péče jednotlivými nelékařskými zdravotnickými pracovníky ve vazbě na právní normy. Je schopen rozepsat plán směn. Obecné způsobilosti: Student je po absolvování bloku přednášek a cvičení schopen určit vizi instituce a navrhnout strategii. Při řešení problémů je schopen zvolit vhodnou techniku a na jejím základě najít příčinu problému a navrhnout řešení pro náročnou situaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

80 % docházky na semináře, aktivita na seminářích, seminární práce, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování - 2., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing 2014, ISBN: 978-80-247-4429-2.
  • BOROVSKÝ, J. SMOLKOVÁ E. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd., Praha: České vysoké učení technické, 2013, ISBN 978-80-01-05413-0.
  • CETLOVÁ, L. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. VŠ Polytechnická Jihlava 2012, ISBN 978-80-87035-45-0.
  • DONELLY, J. H., J., L. GIBSON a J. M. IVANCEVICH, 1997. Management. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-7169-422-3.. ISBN 80-7169-422-3.
  • EXNER, L. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
  • GLADKIJ, I. et al., 2003. Management ve zdravotnictví. Brno. Computer Press. ISBN 80-7226-996-8. ISBN 80-7226-996-8.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. 14 vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • MADAR, J. et al., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0585-0. ISBN 80-247-0585-0.
  • MARX, D.; VLČEK, F. Národní akreditační standardy pro nemocnice. Praha, 2005.
  • NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2001, ISBN 80-7261-054-6. ISBN 80-7261-054-6.
  • PLEVOVÁ, I., et al.:. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 1. vyd., 2012, ISBN 978-80-247-3871-0..
  • SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1..
  • STAŇKOVÁ, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠEDIVÝ, M., MEDÍKOVÁ, O. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4040-9.
  • VÁLKOVÁ, M. Hodnocení kvality poskytovaných zdravotních služeb. IPVZ Praha, 2015.
  • VEBER, J., a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: Legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press 2010, ISBN 978-80-7261-210-9.
  • VEBER, J., a kol. Management. Praha: Management Press 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr