Předmět: Komunitní péče

« Zpět
Název předmětu Komunitní péče
Kód předmětu KO/KPPV9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Paulíková Martina, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Komunita jako klient, komunitní péče, komunitní ošetřovatelství. Vývoj komunitních služeb. 2. Ošetřovatelský proces v komunitě, klasifikační systém pro komunitní péči OMAHA. 3. Role a kompetence sester v komunitní péči. Aktivity sestry v rámci prevence poškození zdraví. Specifické pracovní podmínky sester v komunitní péči. 4. Domácí péče, definice, historie, úloha, výkony, technické, personální a provozní vybavení agentur DP, kompetence a vedení zdravotnické dokumentace. 5. Specifika komunitní péče o děti, ženu, rodinu. 6. Specifika komunitní péče o klienty s handicapem. Specifika komunitní péče v paliativní péči Témata seminářů: 1. Pojem zdraví v komunitním ošetřovatelství. Úloha primární, sekundární a terciální prevence v komunitní péči. Využití ošetřovatelských modelů v komunitní péči 2. Ošetřovatelský proces v komunitní péči - poskytování komunitní péče formou ošetřovatelského procesu, fáze, ošetřovatelská dokumentace. 3. Koncepce domácí péče. Ošetřovatelský proces u pacientů v domácí péči s cílem udržení soběstačnosti a kvality života pacientů v domácím prostředí, péče o seniory. Sestavení edukačního programu pro školní děti se zaměřením na posuzování potřeb, problémů, faktorů ovlivňující zdraví školních dětí. 4. Ošetřovatelská péče o duševně nemocné v rámci komunitní. Komunitní ošetřovatelská péče o chronicky nemocné a umírající.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický a vymezuje základní aspekty v oblasti komunitní primární zdravotnické péče a v domácím ošetřování z hlediska všeobecné sestry. Seznamuje s realizací ošetřovatelského procesu v komunitní péči a s možnostmi spolupráce se sociální sférou. Získané znalosti uplatní studenti v odborné praxi zaměřující se na primární zdravotní a domácí péči. Cílem předmětu komunitní péče je získání informací o uplatnění všeobecné sestry při poskytování ošetřovatelské péče v komunitě se zaměřením na domácí péči.
Odborné znalosti: Student je seznámen s problematikou poskytování ošetřovatelské péče zdravým i nemocným klientům v jejich vlastním sociálním prostředí, poskytování péče klientům a rodinám, skupinám určité komunity, studenta seznámí s realizací ošetřovatelské péči formou ošetřovatelského procesu v komunitní a domácí péči. Bude znát metody a postupy zachování ochrany a podpory zdraví, udržení a zvyšování soběstačnosti klienta v běžných denních činnostech, zachování kvality života a pomoc klientům v terminálním stádiu života. Odborné dovednosti: Student pochopí význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb jedince, lidí a její hierarchii. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí se ošetřování klientů ve vlastním sociálním prostředí. Student zná modely komunitní péče a umí posoudit hlavní problémy vybrané komunity.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: předložení akceptovatelné seminární práce dle zadání a pokynů vyučujícího na zadané téma z oblasti komunitní péče
Doporučená literatura
  • DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů Praha Grada, 2012, 112 s ISBN 978-80-247-4138-3.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie aneb Senioři mezi námi. Praha: Galén, 2012, 194 s. ISBN - 978-80-7262-900-8.
  • JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: GRADA Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
  • KALVACH, Z., a kol. Křehký pacient a primární péče Praha: Grada Publishing, 2012, 400 s, ISBN 978-80-247-4026-3.
  • MARKOVÁ, M.. Komunitní ošetřovatelství pro sestry Brno, 2010. ISBN 978-80-7013-499-3.
  • MARKOVÁ, M.. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
  • MLÝNKOVÁ, J.. Péče o staré občany Praha Grada, 2011, 192 s. ISBN 978-80-247-3872-7. ISBN 978-80-247-3872-7.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SIKOROVÁ, L. 2012. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, a.s. 184 s. ISBN - 978-80-247-3592-4.
  • SLÁMA, O., KABELKA, L., VORLÍČEK, J. et al.:. Paliativní medicína pro praxi. 2. vydání. Praha, Galén 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. LEBEDOVÁ, Z. VÍCHOVÁ, J. KOLÁČNÁ, T. JIRKŮ, H. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing a. s. 2011, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • WEHNER, L., SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace. Praha Grada, 2013. 144 s ISBN 978-80-247-4423-0..
  • ZACHAROVÁ, E. Základy komunikace pro ošetřovatelskou praxi. Brno: Tribun EU, 2011, 130 s. ISBN 978-80-7399-285-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní