Předmět: Fyziologie

« Zpět
Název předmětu Fyziologie
Kód předmětu KO/FZD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novotný Tomáš, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Fyziologie buňky a vnitřního prostředí. Fyziologie svalové tkáně a svalového pohybu. 2. Fyziologie pohybového systému. 3. Fyziologie krve. Imunitní systém. 4. Fyziologie dýchacího systému. 5. Fyziologie oběhového systému. Srdce. 6. Fyziologie trávicího systému, fyziologie vylučovacího systému. Fyziologie pohlavního systému muže a ženy. 7. Fyziologie nervového systému, fyziologie smyslového ústrojí. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Fyziologie výživy, fyziologie tělesné zátěže. 2. Krev, skupinové antigeny, transfuse. 3. Vitální kapacita plic. 4. Adaptace organismu na změněné podmínky. 5. Sledování vnějších projevů srdeční činnosti, ekg. 6. Přeměna látek a energie. Energetická bilance, stanovení denní energetické spotřeby. 7. Kazuistiky, praktické příklady z klinické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je součástí komplexu základních studijních předpokladů a svým obsahem navazuje na poznatky získané v anatomii. Cílem předmětu je porozumět základním fyziologickým funkcím lidského organizmu (fyziologii buňky a jednotlivých tělesných orgánů, základním fyziologickým projevům organizmu, fyziologii stresové reakce při pocitu ohrožení, strachu a úzkosti).
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti základního principu fungování lidského těla (tkáně, orgány, orgánové systémy) a orientuje se ve složení orgánových systémů a jejich významu pro člověka. Odborné dovednosti: Student umí popsat fungování jednotlivých tělních systémů, umí se orientovat na lidském těle, umí rozeznat základní typy tkání a určit uložení lidských orgánů. Obecné způsobilosti: Student je schopen implementovat získané odborné znalosti a odborné dovednosti do ošetřovatelského procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce, úspěšné absolvování ústních vědomostních testů - 80 %.
Doporučená literatura
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t025/Fyziologie_svalu.ppt.
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t031/fyziologie_vyziv/index.html.
  • http://www.wikiskripta.eu/index.php/Acidobazick%C3%A1_rovnov%C3%A1ha.
  • CALLEROVA J, ŠKULEC R, KUČERA K, KNOR J, MERHAUT P, ČERNÝ V. Circadian variation of cardiogenic pulmonary oedema. Eur J Intern Med. 2016 Jun..
  • ČERNÝ V, ASTAPENKO D, BRETTNER F, BENES J, HYSPLER R, LEHMANN C, ZADAK Z. Targeting the endothelial glycocalyx in acute critical illness as a challenge for clinical and laboratory medicine. Crit Rev Clin Lab Sci. 2017 Aug;54(5):343-357..
  • ČERVINKOVÁ, Z. Návod k praktickým cvičením z lékařské fyziologie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2000. 152 s. ISBN 80-246-0047-1.. ISBN 80-246-0047-1.
  • DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R., MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada, 2000. 664s. ISBN 80-7169-681-1..
  • JELÍNEK, J., ZICHÁČEK V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-159-4.
  • KITTNAR, O. Fyziologické regulace ve schématech. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-782-6.. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-782-6.
  • KUČERA M a kol. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada/Avicenum, 1997, 252 s. ISBN 80-7169-258-1.. 1997.
  • MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha :Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7 Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha :Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7.
  • ROKYTA, R. Fyziologie, Praha: Galén, 2016, SBN: 978-80-7492-238-1.
  • SILBERNAGL, S., DESPOPULOS, A. Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada, 1993. ISBN 80-85623-79-X.
  • ŠKULEC R, TRUHLÁR A, SEBLOVÁ J, DOSTÁL P, ČERNÝ V. Pre-hospital cooling of patients following cardiac arrest is effective using even low volumes of cold saline. Crit Care 2010;14(6).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr