Vzdělávání sester v oblasti EBP (praxe založená na důkazech) je klíčové pro rozvoj kvalitní a bezpečné ošetřovatelské péče. Tento předmět seznamuje studenty s významem ověřování ošetřovatelských postupů a jejich implementací do ošetřovatelské praxe. Nastiňuje možné oblasti zapojení sester do výzkumných projektů s přínosem kritického myšlení pro klinickou praxi. Zvláštní důraz je kladen na pochopení role sestry jako spoluautora výzkumných studií a tvůrce odborného poznání. Součástí výuky je rozvoj dovedností v oblasti vyhledávání, kritického hodnocení a interpretace odborných zdrojů. Studenti si osvojí strukturu odborného textu, pravidla psaní odborného článku a zásady správné citace. Předmět se rovněž zaměřuje na etické aspekty výzkumu a na schopnost přenášet teoretické poznatky do klinické praxe prostřednictvím kazuistik, prezentací a odborných sdělení. Cílem předmětu je připravit studenty k aktivnímu zapojení do činnosti na základě EBP a podpořit jejich schopnost vytvářet kvalitní odborné texty v rámci oboru ošetřovatelství. Absolventi předmětu budou schopni nejen porozumět výzkumným studiím, ale i samostatně navrhnout a prezentovat vlastní odborný text s využitím principů vědecké práce. Předmět je určen pro studenty, kteří se chtějí hlouběji seznámit s oblastmi výzkumu v oboru ošetřovatelství, navazuje na výuku předmětu Výzkum v ošetřovatelství a pokračuje vybranými možnostmi statistické analýzy získaných informací. Cílem předmětu je kromě jiného poskytnout studentům praktický návod, jak postupovat při zpracování odborného textu, resp. projektu.
Odborné znalosti: Studenti znají zásady kvantitativního i kvalitativního výzkumu a specifika výzkumu ve svém oboru. Jsou obeznámení s principem statistické analýzy. Umí použít metodu PRISMA, PICOT. Odborné dovednosti: Studenti získají dovedností v oblasti vyhledávání, kritického hodnocení a interpretace odborných zdrojů. Studenti jsou schopni připravit vědecký projekt. Dokážou provést vybrané statistické analýzy s využitím výpočetní techniky a programového vybavení. Obecné způsobilosti: Student chápe význam vědecké práce pro svůj obor, je schopen zásady vědecké práce ve svém oboru adekvátně realizovat a aplikovat.
|
-
Clinicaltrials.gov: Databáze U. S. National Library of Medicine..
-
Medvik: https://www.medvik.cz/bmc..
-
SCOPUS: https://www.scopus.com..
-
Web of Science: https://webofknowledge.com..
-
Arshabayeva, G., Mambetova, D., & Ibraeva, A. (2024). Advancing research, writing, and publishing in nursing: Addressing challenges and improving standards. Journal of Research in Nursing, 29(3), 156?165. https://doi.org/10.1177/1744987124123456.
-
Billings, D. M., & Halstead, J. A. (Eds.). (2024). Teaching in nursing: A guide for faculty (7th ed.). Elsevier.
-
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace (4. vyd.). Portál..
-
Hrach, K., & Vostrý, M. Metody vědecké práce ve zdravotnictví. UJEP. (Skripta).
-
Jelínek, M., et al. (2018). Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. UJEP. ISBN 978-80-7561-118-5.
-
Johnstone, M.-J. (2023). Effective writing for healthcare professionals: A pocket guide to getting published (2nd ed.). Cambridge University Press..
-
Leško, M. (2018). Psaní odborných textů ve zdravotnictví: Jak správně citovat a vyhledávat informace. Triton..
-
Mazalová, L. (2016). Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné na https://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/UPOL/Verejnost/Univerzitni_vydavatelstvi/Katalog/Mazalova_Kapitoly_z_vyzkumu.pdf.
-
Pokorná, A., Komínková, M., & Sikorová, L. (2025). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech (1. díl). Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7415-6.
-
Pokorná, A., Komínková, M., Menšíková, A., et al. (2025). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech (2. vyd.). Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9297-6.
-
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2022). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice (11th ed.). Wolters Kluwer..
-
Rivera, M., & Shelley, K. (2024). Building a foundation for excellence: Advancing evidence-based practice and nursing research in a multi-campus healthcare setting. Nursing Outlook, 72(2), 102?110. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2024.01.002.
-
Thorne, S. (2025). Interpretive description: Qualitative research for applied practice (3rd ed.). Routledge.
-
Tushe, M. (2025). Guidelines for writing a research paper in nursing: From topic selection to statistical analysis and results interpretation. Tirana Publishing House..
-
Vacková, J. (2015). Výzkum v ošetřovatelství: Teorie, praxe a metodologie. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů..
-
Zdražilová, R., & Tóthová, V. (2020). Ošetřovatelství založené na důkazech: Teorie a praxe. Grada..
|