Předmět: Aktivizace dětí

« Zpět
Název předmětu Aktivizace dětí
Kód předmětu KO/AKDK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rothová Michaela, Mgr. Bc. MBA
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1.Herní terapie. Herní specialista. Vliv herní terapie. 2.Specifika dětí v nemocnici. 3.Příjem dítěte do nemocnice. Změny osobnosti dítěte v nemocnici. 4.Hra v nemocnici. Témata seminářů: 2. Konzultace: 1.Vhodné pomůcky a materiály ke hře. 2.Zásady provozu herny. 3.Hry s dětmi těžce a dlouhodobě nemocnými. 3. Konzultace: 1.Hry s kojenci. Hry s batolaty. 2.Hry pro děti předškolního věku. Hry pro děti mladšího školního věku. 3.Hry pro děti školního věku. Herní aktivity pro starší děti a adolescenty. Samostudium: Vývoj hry v ontogenezi. Rodina a hra.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat zásady aktivizace dětí v jednotlivých vývojových etapách, zná specifika herních aktivit v nemocnici. Odborné dovednosti: Student umí realizovat konkrétní herní aktivity vzhledem k věku dítě a jeho klinického stavu. Je schopen komunikovat s rodinou dítěte a zapojovat ji do herních aktivit. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s dětským klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní ověření znalostí
Doporučená literatura
  • HANDLÍŘOVÁ, M. Možnosti pedagogické péče o hospitalizované dítě a vliv herní terapie [online]. 2006 [cit. 2018-08-14]. Dostupné z http://is.muni.cz/th/166760/pedf_b/.
  • Langmeier, J., Balcar, K., Špitz. J.:. Dětská psychoterapie..
  • MEDVEDOVÁ, H. Herní terapie na dětském oddělení Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta hu-manitních studií, Ústav pedagogických věd, 2011.
  • ROTHOVÁ, M. Role herního pracovníka v systému péče o hospitalizované dítě. Diplomová práce, Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta filozofická, Katedra pedagogiky, 2011..
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Portál, Praha. 2002.
  • VALENTA, M. Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palacké-ho v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2137-7.
  • VALUŠOVÁ D, JAROŠOVÁ D. Hodnocení kvality péče rodiči dětských pacientů. Pediatr. praxi 2013; 14(4): 267-269.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr