Předmět: Úvod do didaktiky matematiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do didaktiky matematiky
Kód předmětu KMA/UDM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
  • Kádek Gabriel, Mgr.
Obsah předmětu
1. Matematika jakožto vědní obor. 2. Induktivní a deduktivní výstavba matematiky. 3. Jazyk matematiky. 4. -5. Hypotéza, důkaz, ilustrace ve výuce matematiky. 6. Cíle výuky matematiky na různých stupních a typech škol. 7. Propojování různých oblastí výuky (např. algebry a geometrie, kombinatoriky a geometrie apod.) 8. Mezipředmětové vztahy, rozvoj matematické gramotnosti. 9. Řešení a tvorba matematických úloh. Vnitřní složitost problému. 10. Řešení a tvorba matematických úloh. Strategie. 11. -12. Aktivizační metody výuky. 13. Shrnutí základních procesuálních východisek výuky matematiky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student se seznámí se základními procesuálními východisky výuky matematiky a s pojetím matematiky jako oboru z epistemologického i didaktického hlediska. Rozborem konkrétních modelových situací a případových studií rozvine svou dovednost pozorovat, analyzovat a ovlivňovat výukový proces.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za dvě vystoupení v?rámci cvičení. Témata prací budou volena s?ohledem na získání praktických dovedností ve sledované?oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s?přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky.
Doporučená literatura
  • Cihlář, J. Royvoj matematického myšlení ve vyučování matematice, UJEP, Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, 2006.
  • Hejný M. a kol. Teoria vyučovania matematiky II, SPN, Bratislava 1989.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • HEJNÝ MILAN a kol.:. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky.
  • Hejný, M.,?Stehlíková, N. ?Číselné představy dětí. Praha: ?Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 1999.
  • Kopka, J. Umění řešit matematické problémy. Praha, HAV, 2012.
  • Kuřina, František. Matematika a řešení úloh. České Budějovice, 2011. ISBN 978-80-7394-307-3.
  • Nelsen, Roger B. Důkazy beze slov [I, II]: cvičení pro rozvoj vizuálního myšlení. Bratislava: Young Scientist. 2012.
  • Polák, J. Didaktika matematiky I-III. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Praha: Fraus. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika (dvouoborové) (A14) Kategorie: Matematické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika (dvouoborové) (A14) Kategorie: Matematické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika (dvouoborové) (A14) Kategorie: Matematické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -