In this course are studied basic questions of teaching of mathematics. Didactics action oriented and contained oriented. Cognitive process and his deformation (formulism and verbalism, work with error), strategy and methods of education of mathematics, constructive education, experimental access, relation ontogeny and phylogenesy, conception process (recognition and stripping mistaken images). Mathematical theory, language, axiom, definition, theorems, types of proofs. Basic knowledges(number structures, logic, sets). Equations and non-equations.
|
-
Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
-
HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
-
Hejný, M., Novotná, J. a Stehlíková, N. (ed.). Dvacet pět z kapitol didaktiky matematiky. Praha, 2004.
-
HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Číselné představy dětí, UK Praha, 1999.
-
KOPKA, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
-
KOPKA, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky. 2004, UJEP Ústí nad Labem.
|