Předmět: Didaktika matematiky I

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky I
Kód předmětu KMA/MK100
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poznávací proces, pojmotvorný proces 2. Matematický poznatek, struktura matematických poznatků 3. Chyba, její význam v poznávacím procesu, diagnostika a reedukace 4. Fylogeneze a ontogeneze v poznávacím procesu 5. Jazyk matematiky, deduktivní a induktivní myšlení 6. Konstruktivismus v didaktice matematiky 7. Projekty ve vyučování matematice 8. Výzkumný přístup ve vyučování matematice 9. Heuristické strategie řešení úloh 10. Fylogeneze a ontogeneze pojmu číslo, modely zlomku, záporného čísla, číselné obory 11. Fylogeneze a ontogeneze pojmů planimetrie a stereometrie 12. Matematizace reálných situací 13. Zpětná vazba ve výuce matematiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V tomto kurzu jsou probírány základní otázky didaktiky matematiky. Didaktika procesně orientovaná a obsahově orientovaná. Poznávací proces a jeho deformace (formalismus a verbalismus, práce s chybou), strategie a metody výuky matematiky, konstruktivistická výuka, výzkumný přístup, vztah ontogeneze a fylogeneze, pojmotvorný proces (zjišťování a odstraňování chybných představ). Matematická teorie, jazyk, axiomy, definice, věty, druhy důkazů. Základní poznatky (číselné obory, logika, základní poznatky o množinách, číselné obory). Rovnice a nerovnice.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen - aktivní účast na semináři; - za dvě prezentace seminárních prací v rámci semináře; témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky; - splnění zápočtového testu. Při zkoušce pak student prokáže teoretické znalosti i praktické dovednosti probírané látky.
Doporučená literatura
  • Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
  • HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • Hejný, M., Novotná, J. a Stehlíková, N. (ed.). Dvacet pět z kapitol didaktiky matematiky. Praha, 2004.
  • HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Číselné představy dětí, UK Praha, 1999.
  • KOPKA, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
  • KOPKA, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky. 2004, UJEP Ústí nad Labem.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní