Course: History of Mathematics

« Back
Course title History of Mathematics
Course code KMA/M101
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction unspecified
Work placements unspecified
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Eisenmann Petr, doc. PaedDr. CSc.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
Course content


Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The course should enable students to put their mathematical knowledge in historical context. It briefly describes the prehistory of mathematics, establishment of mathematics as a science, antic mathematics, Arabian mathematics and its influence on European mathematics in Middle-Ages, formation of infinitesimal calculus. The course focuses more closely on set theory.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Historie matematiky I - Praha: Matematický ústav UK, Prometheus, 1994.
  • Historie matematiky II: seminář pro vyučující na středních školách, editoři Jindřich Bečvář, Eduard Fuchs. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997.
  • AL CHVÁRIZMÍ. Aritmetický a Algebraický traktát, OPS, 2009.
  • BEČVÁŘ, J., FUCHS, E. Matematika v proměnách věků I, Prometheus, Praha, 1998.
  • BEČVÁŘ, J., FUCHS, E. Matematika v proměnách věků II, Prometheus, Praha, 2001.
  • BEČVÁŘ, J., FUCHS, E. Matematika v proměnách věků III, Výzkumné centrum pro dějiny vědy, Praha, 2004.
  • JUŠKEVIČ, A.P. Dějiny matematiky ve středověku, Academia, Praha, 1978.
  • STRUIK, D.J. Dějiny matematiky, Orbis, Pha, 1963.
  • VOPĚNKA, P. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, Práh, Praha, 2001.
  • VOPĚNKA, P. Vyprávění o kráse novobarokní matematiky, Práh, Praha, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science Study plan (Version): Teaching of mathematics for Secondary schools (A14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter