Předmět: Didaktika matematiky III

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky III
Kód předmětu KMA/KDM3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Eisenmann Petr, doc. PaedDr. CSc.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školní vzdělávací program, kompetence ve vyučování matematice 2. Elementy logiky a teorie množin; důkaz ve školské matematice 3. Goniometrie a trigonometrie 4. Kombinatorika a pravděpodobnost 5. Statistika, zpracování dat 6. Finanční matematika, aplikační úlohy 7. Analytická geometrie, propedeutika, modely 8. Stereometrie, rozvoj prostorové představivosti 9. Infinitesimální počet ve výuce na SŠ, komplexní čísla 10. Hry ve výuce matematiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student aplikuje teoretické znalosti získané v předmětu Didaktika matematiky I a využívá je při didaktické analýze obsahu učiva dle RVP ZV a G pro VO Matematika a její aplikace. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat cíle výuky matematiky na ZŠ a SŠ s využitím dosavadních zkušeností. Popíše možnosti rozvoje a hodnocení klíčových kompetencí ve výuce obsahů VO Matematika a její aplikace a charakterizuje matematickou gramotnost a čtenářskou, příp. přírodovědnou, gramotnost v kontextu VO Matematika a její aplikace. Vytvoří vhodné úlohy pro jednotlivá témata a analyzuje je z hlediska kognitivní náročnosti, vytvoří metodická řešení, formuluje kritická místa výuky z pohledu obsahu, žáka a učitele. Student si osvojí využití různých pomůcek a informačních technologií ve výuce, seznámí se s dostupnými učebnicemi, elektronickými materiály a dalšími možnostmi podpory výuky matematiky

Předpoklady
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.
KMA/KDM1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen - aktivní účast na semináři; - za dvě prezentace seminárních prací v rámci semináře; témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky; - splnění zápočtového testu. Při zkoušce pak student prokáže teoretické znalosti i praktické dovednosti probírané látky.
Doporučená literatura
  • Didaktické časopisy.
  • Kompendia učebnic pro ZŠ.
  • Sbírky úloh MO.
  • Fuchs, E. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998..
  • HEJNÝ, M. a kol. Teoria vyučovania matematiky II, SPN, Bratislava 1989.
  • HEJNÝ, M. a kol. 25 kapitol z teorie vyučování matematiky. 2005, Praha Ped. F. UK..
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • KVĚTOŇ, P. Kapitoly z didaktiky matematiky I, II a III, PF Ostrava, 1989.
  • Molnár J. Rozvíjení prostorové představivosti nejen ve stereometrii, UP Olomouc. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr