Předmět: Didaktika matematiky I

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky I
Kód předmětu KMA/KDM1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Eisenmann Petr, doc. PaedDr. CSc.
  • Krátká Magdalena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jazyk matematiky, deduktivní a induktivní myšlení 2. Konstruktivismus v didaktice matematiky 3. Matematický poznatek, struktura matematických poznatků 4. Poznávací proces, pojmotvorný proces 5. Chyba, její význam v poznávacím procesu, diagnostika a reedukace 6. Fylogeneze a ontogeneze v poznávacím procesu 7. Projekty ve vyučování matematice 8. Výzkumný přístup ve vyučování matematice 9. Heuristické strategie řešení úloh 10. Fylogeneze a ontogeneze pojmu číslo, modely zlomku, záporného čísla, číselné obory 11. Fylogeneze a ontogeneze pojmů planimetrie a stereometrie 12. Matematizace reálných situací 13. Zpětná vazba ve výuce matematiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student se seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky matematiky, které bude umět srovnat, ilustrovat a modelovat na vybraných obsazích VO Matematika a její aplikace. Po absolvování kurzu dokáže student popsat pojmotvorný proces a jeho deformace z různých úhlů pohledu a na konkrétních pojmech. Student vysvětlí podstatu matematického problému, možné strategie řešení, dokáže sám řešení provést a metodicky vést, problém formulovat a zná postupy rozvoje řešitelských dovedností. Popíše, analyzuje a ilustruje aktivizační metody ve výuce matematiky a podoby zpětné vazby.

Předpoklady
Výuka v angličtině je určena pro erasmové a zahraniční studenty. Výuka v případě malého počtu studentů probíhá formou individuálních konzultací.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen - aktivní účast na semináři; - za dvě prezentace seminárních prací v rámci semináře; témata prací budou volena s ohledem na získání praktických dovedností v oblasti budování matematických pojmů, řešitelských strategií a aktivizačních forem výuky s přirozeným důrazem na využití moderních prostředků výuky matematiky; - splnění zápočtového testu. Při zkoušce pak student prokáže teoretické znalosti i praktické dovednosti probírané látky.
Doporučená literatura
  • Časopisy pro učitele matematiky; Sborníky z konferencí pro učitele matematiky; učebnice matematiky pro základní školy a pro gymnázia..
  • Fuchs, E., Hrubý, D. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. Praha: Prometheus, 2006.
  • HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky, 1990 Bratislava SPN.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001.
  • HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Číselné představy dětí, UK Praha, 1999.
  • KOPKA, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. 1999, UJEP Ústí nad Labem.
  • KOPKA, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky. 2004, UJEP Ústí nad Labem.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky. Jak učit matematiku. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr