Předmět: Didaktický seminář

« Zpět
Název předmětu Didaktický seminář
Kód předmětu KMA/DSM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přibyl Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Počítačové kognitivní technologie (PKT), kritické posouzení dosavadních zkušeností z ČR i ze zahraničí, možnosti a posouzení českého školství na středních školách různých typů, popř. základních školách; přehled různých vzdělávacích teorií ve vztahu k PKT. 2. SW pro dynamickou práci s geometrií. 3. SW pro symbolické výpočty, SW pro numerické výpočty. 4. Modelování ve výuce matematiky, možnosti zařazení modelů do výuky (konstruktivismus v didaktice matematiky, úskalí modelů, základní klasifikace modelů), zkušenosti s modely na středních a základních školách v ČR. 5. Komerční produkty ? Geomag, Polydron, Spirograph a jeho varianty. 6. Nekomerční produkty ? papírové inženýrství pro navrhování didaktických pomůcek.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V rámci semináře se student seznámí se dvěma rozšiřujícími partiemi didaktiky matematiky, které jsou zaměřeny na specifické procesy v rámci výuky. Celkově se dá náplň semináře rozdělit do dvou základních celků. 'Využití počítačových kognitivních technologií ve výuce matematiky' (1. ?3. setkání) a 'modelování ve výuce matematiky' (4.?6. setkání).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za vypracování a obhájení dvou seminárních prací. Jedna z prací bude tzv. majoritní a v rámci ní student prokáže hlubší porozumění studované problematice na základě vlastní invence. Druhá práce bude tzv. minoritní a může mít rešeršní charakter či charakter popisu vyučovací hodiny se zapojením vybrané partie.
Doporučená literatura
  • CUNDY, Martyn H. and A. P. ROLLETT. Mathematical Models. Tarquin Publications, 2001. ISBN 0-906212-20-0.
  • HINER, Mark. Paper Engineering: For pop-up books and cards. Tarquin Publications, 2006. ISBN 090621249-9..
  • HOLDEN, Alan. Shape, Space and Symetry. Dover Publications, 1991. ISBN 0-486-26851-9..
  • Jančařík, Antonín. Vybrané teorie učení a jejich projekce do využívání ICT ve výuce matematiky. Praha: Univerzita Karlova, 2013.
  • SÝKORA, Václav, Filip ROUBÍČEK a Jiří PŘIBYL. Geometrické modelování jako příležitost k aktivnímu učení. Studijní materiály k projektu: Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP. Přístupno z: class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/FileDownload.aspx?FileID=101.
  • WENNINGER, Magnus J. Polyhedron Models. Cambridge University Press, 1971..
  • ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P.. E-LEARNING učení (se) s online technologiemi.. ISBN 978-80-7357-903-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr