Předmět: Průběžná pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Průběžná pedagogická praxe
Kód předmětu KI/PPP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Krejčí Jan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření průběžné pedagogické praxe je na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ a SŠ včetně seznámení se školním vzdělávacím programem a školskými dokumenty. Praxe je nejprve vykonávána formou náslechů cvičného učitele (mentora), reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky, následně pak vlastními výstupy. Student bude hospitovat a vykonávat vlastní pedagogickou činnost v předmětu odpovídajícímu studijnímu programu (MAIOR I MINOR). Student vykoná praxi na škole v rámci studentské skupiny. Vždy jeden student realizuje vlastní pedagogické činnosti pod vedením a podle pokynů mentora praxe, ostatní studenti hospitují a provádí hospitačně-reflektivní záznam. Hodiny jsou rozborované. Rámec praxe, tedy počty hodin a výstupy (pedagogický deník/ portfolio z praxe + hodnocení mentorem praxe), je nastaven z CPPV, obsahovou náplň a konkrétní zápočtové požadavky stanovuje oborový didaktik, jemuž výstupy student odevzdává. Student si vybírá školu pro realizaci průběžné praxe sám, příp. po poradě s oborovým didaktikem, pokud možno z nabídky fakultních a spolupracujících škol. Student v průběhu průběžné praxe plní následující úkoly: - v průběhu praxe se seznámí s organizací výchovně vzdělávací práce v ZŠ či SŠ, pedagogickou dokumentací a metodickým materiálem - zúčastní se dle pokynů mentora akcí školy a bude plnit další povinnosti - během prvních týdnů průběžné praxe studenti pouze hospitují a tyto náslechy si zaznamenávají - v následujících týdnech studenti vykonávají asistentské činnosti dle pokynů mentora, hospitují a realizují vlastní výstupy - každý student realizuje na základě vlastní přípravy několik výstupů (s ohledem na velikost studentské skupiny). Každou přípravu je nutné několik dní předem konzultovat s mentorem a upravit ji podle připomínek. Je vhodné střídat různé typy aktivit. Ostatní studenti v tuto dobu svého kolegu hospitují a pozorování si zaznamenávají - po náslechu a každé samostatné činnosti studenta proběhne rozbor mentora se studentem/ty

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem průběžné pedagogické praxe je postupné získávání praktických dovedností v oblasti plánování a reflektování výukového procesu pod vedením mentora praxe a oborového didaktika, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy na případu konkrétních škol. Studenti se seznámí s pedagogickou dokumentací, organizací a přípravou výchovně vzdělávacích činností a získají zkušenosti s jejich realizací. Pozorují a analyzují práci učitele, výsledky vyučování a vlastní pedagogické činnosti.

Předpoklady
Předpokladem je konání praxí primárně na fakultních a spolupracujících zařízeních PřF UJEP. Organizačně, metodicky i kontrolně zajišťuje tuto praxi CPPV PřF UJEP. Cíle předmětu předpokládají úzkou spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. - Student se orientuje v základní terminologii z oblasti výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte školního věku a studenta SŠ, pracuje s kurikulárními dokumenty pro vzdělávání, teoreticky a zčásti prakticky zvládá plánování činností v ZŠ a SŠ po stránce obsahové (věcné) i metodické, má přehled o vedení třídní dokumentace. Orientuje se v základních koncepcích výchovy a alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ a SŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- řádné absolvování praxe na školském zařízení - 3 hod/týd (KS 13hod/sem) - odevzdání elektronické verze Deníku průběžné praxe (IS STAG) - odevzdání hodnocení studenta mentorem praxe (IS STAG)
Doporučená literatura
  • BRANDENBURG, Robyn, ed. et al. l. Teacher education: innovation, intervention and impact.. Singapore: Springer, 2016. ISBN 978-981-10-0784-2.
  • DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009..
  • GULOVÁ, Lenka, ed. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály.. Brno: Masarykova univerzita,, 2015. ISBN 978-80-210-8119-2.
  • Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • LOJDOVÁ, Kateřina et al. Determinanty účinnosti učitelských praxí.. Brno: Masarykova univerzita,, 2016. ISBN 978-80-210-8132-1.
  • SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STROUHAL, Martin, ed. . Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum,, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr