Předmět: PVK Dějiny dlouhého 19. století

« Zpět
Název předmětu PVK Dějiny dlouhého 19. století
Kód předmětu KHI/V053
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Musilová Stanislava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina a zadání úkolů. 2. Období osvícenského absolutismu a jeho význam. 3. Od protoindustrializace k industrializaci. Ekonomický vývoj v českých zemí. 4. Zrození moderního českého národa jako součást procesu nacionalizace. 5. Krizové jevy doby předbřeznové. 6. Revoluční hnutí roku 1848/9 a jeho důsledky v evropském kontextu. 7. Dvě tváře období neo-absolutismu v kontextu mezinárodní politické situace. 8. Hlavní mezníky politického vývoje od poloviny 19. století do 1. světové války. 9. Sociální důsledky ekonomických a sociálních proměn v období liberalismu a nacionalismu. 10. České země za první světové války. Cesta k samostatnému československému státu. 11. Kultura v českých zemích druhé poloviny 19. a počátku 20. století. 12. Exkurze. 13. Závěrečná diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s ústředními tématy moderní české historie, v širším kontextu dějin habsburské monarchie i celé střední Evropy. Důraz je kladen především na problémy, při jejichž řečení lze dobře demonstrovat výhody propojení výsledků bádání české i světové historiografie. Výuka se bude soustředit na období tzv. "dlouhého 19. století"; tj. v českých zemích od éry Josefismu, před období revolučních událostí roku 1848, až do doby první světové války a vzniku samostatného československého státu v roce 1918. V tomto období byly vytvořeny základy moderní společnosti, což můžeme sledovat jak v posilování moderních forem státní moci, byrokratizaci či změnách v organizaci výroby, tak v ekonomických teoriích i filozofie. Zvláštní pozornost bude věnována nacionalismu s důrazem především na vývoj česko-německých vztahů v českých zemích, v habsburské monarchii i mimo ní, dále pak vztahu k jiným slovanským národům i počátkům česko-francouzských kontaktů. Velký důraz bude proto kladen na sledování procesu demokratizace, emancipace a celkového rozvoje občanské společnosti.
Student získá schopnost logické návaznosti na předchozí časové období. Student prokáže znalost širších časových i prostorových souvislostí s analýzou předcházejícího a definicí předpokladů budoucího vývoje. Bude se v rámci historického vývoje orientovat nejen v dané problematice českých zemí, ale bude schopen srovnání s jinými částmi habsburské monarchie a Evropy. Osvojí si schopnost analýzy příslušných pramenů, zaměřenou především na jejich hodnocení s nutností kritického přístupu. Získá přehled historiografie týkající se sledovaného období se zaměřením na nejnovější vědecké výsledky, se znalostí přecházejícího vývoje řešení příslušných problémů. Součástí získaných kompetencí je i úspěšná geografická orientace konkrétních historických dějů. Student prokáže schopnost výstižné prezentace výsledků vlastní činnosti v tomto oboru. Student bude schopen materiál, se kterými bude pracovat, umět zařadit do širšího - evropského/světového kontextu dějin a na tomto podkladě spolupracovat se zahraničními badateli.
Předpoklady
1. Návaznost na dějiny českého středověku. 2. Znalost anglického jazyka. Orientace v dějinách českých zemí od středověku do 18. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Studenti jsou povinni se aktivně podílet na výuce, prostudovat zadané texty a následně o nich ústně referovat a zhodnotit je. Vlastní zpracování zadaného textu by mělo prokázat schopnost samostatné formulace problému a schopnost jeho řešení. Po každém tématu následuje společná diskuse.
Doporučená literatura
  • ČORNEJ, Petr. A brief history of the Czech Lands. Praha, 2015. ISBN 978-80-7252-567-6.
  • Jaroslav Pánek, Oldřich Tůma et alii. A history of the Czech Lands. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2227-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -