Vyučující
|
-
Šerberová Anna, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Sledovaná témata: - možnosti prezentace obsahu - práce s textem - práce s dokumentem - práce s historickým pramenem - formy a metody samostatné práce - využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu - mimoškolní formy práce - exkurze - práce s názornými pomůckami - využití mezioborových vztahů - formy spolupráce s odbornými historickými pracovišti - využití projektu Jeden svět na školách - samostatná tvorba výukových programů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem vzdělávacího programu "Specializační přednáška a seminář - aktualizace a modernizace výuky dějepisu II" je posílit praktickou složku výuky dějepisu. Program předpokládá značné přesahy do jiných vzdělávacích oborů. Posluchači se seznámí s interaktivními metodami výuky.Předpokladem je také systematická spolupráce s odbornými pracovišti specializovanými institucemi (Muzeum města Ústí nad Labem, Národní památník Terezín, Výzkumný ústav pedagogický, základní a střední školy, nadace Člověk v tísni - projekt Jeden svět na školách).
Posluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů.
|
Předpoklady
|
Úvod do didaktiky dějepisu, Didaktika dějepisu, Moderní dějiny (české, obecné), historický seminář.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta, Dotazník, Rozbor portfolia studenta
Předpokládané aktivity: 1. prezentace archivovaných videozáznamů (jsou průběžně doplňovány) vyučovacích hodin dějepisu realizovaných na ZŠ, gymnáziích a SOŠ, jejich analýza a zhodnocení. 2. aktivní účast na vyučovacích hodinách dějepisu na ZŠ, G a SOŠ 3. (náslech, zápis, analýza a zhodnocení hodiny učitelem i studenty) 4. samostatné vedení vyučovací hodiny nebo její části (konzultace přípravy, její vytvoření, realizace hodiny, analýza, zhodnocení); videozáznam hodiny následně zhodnocen na semináři) 5. vytvoření vlastního samostatně zpracovaného výukového programu 6. (prezentace standardní - písemná nebo v power-pointu, CD, DVD nahrávce)
|
Doporučená literatura
|
-
Blaževič Igor. Jeden svět na školách. Praha, 2005.
-
Dominová D. Aktivizující metody ve výuce dějepisu. Ostrava, 2008.
-
Gracová Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2010.
-
Kratochvíl Viliam. Dokumentárny film jako školský historický prameň. Prešov, 2008.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
|